دیسپورت (Dysport) یا بوتاکس، کدام برنده‌ی بازی است؟

در مورد انقباض عضلات صورت بعد از انجام فرآیندهای زیبایی دور چشم، اکثر بیمارن و پزشکان گفته‌اند که بوتاکس دیسپورت (آبوبوتولینوم توکسین آ) بهتر از بوتاکس (اونا بوتولینوم تووکسین آ) عمل می‌کند. در حالی که وقتی عضلات بدون انقباض و آرام هستند، این دو فرق چشمگیری با هم ندارند. این را دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو این را در مقالات جراحی زیبایی صورت نوشته‌اند.

بوتاکس و دیسپورت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

دیسپورت در کاهش چین و چروک پنجه کلاغی دور چشم عملکرد بهتری دارد، اما با این حال بوتاکس که فرآیندی قدیمی‌ست در میان مردم محبوبیت بیشتری از فرآیند جدید دیسپورت دارد.
در سال 2002 بوتاکس (اونا بوتولینوم توکسین آ) برای درمان چین و چروک بین ابرو تایید شد و در سال 2009 دیسپورت (آبوبوتولینوم توکسین آ) برای درمان مشابه تایید شد. هر دو این مواد یک ترکیب پروتئینی ساخته شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم هستند.
سم بوتولینوم یک تعدیل کننده‌ی عصبی است که بر تکانه‌ها و ضربه‌های عصب تاثیر می‌گذارد. سم بوتولینوم در داروها و فرآیندهای آرایشی و بهداشتی و زیبایی مفید است چون توسط فلج کردن برخی عضلات صورت می‌تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.
در مطالعه‌ای که دانشمندان داشته‌اند، از بوتاکس و دیسپورت برای از بین بردن چین و چروک پنجه کلاغی دور چشم که به دلیل پیری ایجاد می‌شود، استفاده کردند. آن‌ها بوتاکس را در یک طرف صورت 90 بیمار و دیسپورت را در سمت دیگر صورت آن‌ها تزریق کردند تا اثرات آن‌ها را بررسی کنند. در علم پزشکی پنجه کلاغی‌ها را با نام ریتیدهای مداری جانبی یا lateral orbital rhytids می‌شناسند. ظاهر صورت بیماران توسط 5 معیار ارزشیابی توسط پزشکان بررسی شد و آن‌ها بازخورد بیماران را نیز گرفتند. در نهایت وقتی از بیماران خواسته شد ماهیچه‌های صورت خود را منقبض کنند، دیسپورت نتیجه‌ی بهتری از بوتاکس گرفت. 67 درصد بیماران از دیسپورت رضایت داشتند و 33 درصد نیز بوتاکس را ترجیح می‌دادند. پس در این مطالعه دیسپورت امتیاز بهتری گرفت.
اما هیچکدام از بیماران و پزشکان نتوانستند فرقی میان این دو، هنگامی که عضلات در حالت آرام و بدون انقباض هستند پیدا کنند.

آبو بوتولینوم توکسین آ تاثیر فوق‌العادی بر چین و چروک‌های پنجه کلاغی دور چشم نسبت به اونا بوتولینوم توکسین آ دارند، اما تحقیقات بیشتری درباره استفاده‌ی آن‌ها در عضلات مختلف برای شناسایی اثرات بیشتر باید انجام شود.

شرکت Medicis Aesthetics سازنده دیسپورت و شرکت Allergan سازنده بوتاکس برای سرمایه‌گذاری و تقبل هزینه‌های این مطالعه داوطلب شدند اما در آخر فقط شرکت Medicis Aesthetics هزینه‌ها را تقبل کرد.

1 دیدگاه‌ها در “دیسپورت (Dysport) یا بوتاکس، کدام برنده‌ی بازی است؟

  1. من ۲ سال پیش زیر بغلم رو بوتاکس کردم و هنوز اثرش نرفته.
    فوق العاده است خصوصا برای از بین رفتن بوی نا مطبوع و آزار دهنده ی تعریق زیر بغل.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *