اثر بوتاکس بعد از چند روز شروع می‌شود؟

این روزها افراد زیادی به دنبال داشتن پوستی شفاف و جوان هستند. در بین روش‌های درمانی مختلف، بوتاکس یک روش‌ رایج برای لیفت پوست به شمار می‌رود که به دلیل اثرگذاری سریع در دسته‌ی محبوب‌ترین‌ها هم قرار می‌گیرد. اگر تمایل به تزریق بوتاکس یا بوتاکس دیسپورت دارید و می‌خواهید بدانید اثر بوتاکس بعد از چند روز شروع می‌شود، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نام تجاری ماده‌ی سمی به نام بوتولونیوم تاکسین است که از باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم گرفته می‌شود. این ماده برای اینکه چین و چروک پوست را از بین ببرد، عضلات آن ناحیه را فلج می‌کند.

فرایند اثرگذاری بوتاکس به فعالیت گیرنده‌های عصبی در مغز برمی‌گردد. بوتاکس با تأثیری که روی این گیرنده‌های عصبی می‌گذارد، موجب فلج موقتی آن‌ها شده و از انقباض عضلات مورد نظر جلوگیری می‌کند.

اثر بوتاکس بعد از چند روز شروع می‌شود؟

فرآیند تزریق بوتاکس بسیار کوتاه است و بسته به محلی که بوتاکس تزریق می‌شود متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می‌توان گفت تزریق بوتاکس حدودا 10-20 دقیقه به طول می‌انجامد. آنچه بعد از تزریق بوتاکس انتظار می‌رود، کمرنگ شدن عارضه‌هایی است که برای درمان آن‌ها به مطب مراجعه کرده‌ایم.

بازه‌ی زمانی مورد نیاز برای مشاهده‌ی اثرات بوتاکس در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولا از روز سوم به بعد نمایان و بعد از ۲۱ روز کامل می‌شود. اکثر افراد طی مدت 2 تا 3 روز بعد از تزریق بوتاکس، اثرات آن را به خوبی مشاهده می‌کنند. این بازه‌ی زمانی ممکن است برای بعضی افراد تا 7 روز و برای بعضی دیگر تا دو هفته طول بکشد.

بوتاکس دیسپورت

ماندگاری اثر بوتاکس چقدر است؟

بعد از آنکه تزریق بوتاکس صورت گرفت، باید منتظر بروز اثرات آن ماند. تقریبا در 80-90 درصد موارد تأثیرات بوتاکس را می‌توان از 4 روز تا 1 هفته بعد از تزریق مشاهده کرد.

اثر بوتاکس کی از بین می‌رود؟

بوتاکس در دسته‌ی درمان‌های موقتی رده‌بندی می‌شود و تأثیرات آن بعد از یک بازه‌ی زمانی مشخص به تدریج از بین می‌رود. اگرچه میزان ماندگاری بوتاکس به عوامل مختلفی ارتباط دارد، اما معمولا اثرات آن بیش از یک بازه‌ی زمانی مشخص به طول نمی‌انجامد.

محل تزریق بوتاکس، نوع و میزان ماده‌ی به کار گرفته شده در تزریق، عمق چین‌وچروک‌ها، سن، خاصیت کشسانی پوست و میزان تخصص پزشک معالج از جمله‌ی عواملی هستند که ماندگاری بوتاکس را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن تمامی این شرایط می‌توان گفت اثرات بوتاکس بیشتر از بازه‌ی زمانی 6 ماه دوام نخواهد آورد و بعد از سپری شدن این مدت پوست به حالت قبل از تزریق باز خواهد گشت.

چه عواملی بر ماندگاری بوتاکس اثر می‌گذارند؟

نوع چین‌وچروک‌ها، ویژگی‌های عضله و سبک زندگی افراد از عواملی هستند که می‌تواند ماندگاری بوتاکس را تحت تأثیر قرار دهد.
• چین‌وچروک‌ها: نوع چین‌وچروک‌ها و عمق آن می‌تواند سهم مؤثری در ماندگاری اثرات بوتاکس داشته باشد. در واقع بوتاکس نمی‌تواند هر چین‌وچروکی را درمان کند، برای مثال چروک‌های بسیار عمیق فقط تا حدی به درمان با بوتاکس پاسخگو هستند و برای بهبود آن‌ها باید از روش‌های مکمل استفاده کرد. علاوه بر عمق، نوع چین‌وچروک هم می‌تواند در اثرگذاری بوتاکس مؤثر باشد. بوتاکس قابلیت درمان چین‌وچروک‌هایی را دارد که در اثر حرکت عضله ایجاد می‌شوند، مانند چین‌و‌چروک ناشی از اخم کردن یا لبخند زدن.
• ویژگی‌های عضله: نوع عضله‌ای که هدف تزریق بوتاکس قرار می‌گیرد ارتباط مستقیمی با میزان اثر آن دارد. برای مثال عضلات ضخیم‌ و پر حجم دیرتر تحت تأثیر بوتاکس قرار می‌گیرند و برای این منظور باید بوتاکس بیشتری تزریق شود. علاوه بر ضخامت عضله، میزان استفاده از آن در طول روز هم بر میزان ماندگاری بوتاکس در آن ناحیه اثر می‌گذارد. برای مثال چروک‌های ناشی از خط خنده چنین ویژگی دارند، چرا که ما در طول روز بارها چشمان خود را می‌بندیم و باز می‌کنیم. بنابراین این نواحی تأثیر کمتری از بوتاکس می‌پذیرند.
• سبک زندگی: هر چه میزان فعالیت بدنی بیشتر باشد، ماندگاری بوتاکس کمتر خواهد بود. برای مثال ورزشکارانی که مداوما در حال فعالیت هستند، نتیجه‌ی خوبی از بوتاکس نخواهند گرفت. چرا که ماده‌ی تزریق شده ممکن است بر اثر فعالیت‌های ورزشی شدید با سرعت بیشتری دفع شود.

چگونه ماندگاری اثر بوتاکس را افزایش دهیم؟

بوتاکس روشی موقتی، غیرتهاجمی و غیرجراحی برای لیفت پوست، رفع چین‌وچروک‌ها و بعضا درمان سردرد و میگرن به شمار می‌رود. از مؤثرترین راه‌ها برای ماندگاری اثر بوتاکس، تمدید آن در مهلت‌های تعیین شده است. اثرات بوتاکس معمولا بعد از 6 ماه کاهش پیدا می‌کند و به حالت قبل برمی‌گردد. بنابراین لازم است که با مراجعه به پزشک متخصص برای تمدید آن اقدامات لازم را انجام بدهید. علاوه بر تمدید بوتاکس چند راهکار ساده‌ی دیگر را می‌توان به کار گرفت تا طول عمر اثرات بوتاکس را افزایش داد. بعضی از این عوامل عبارتند از:
• صحیح بودن میزان و محل تزریق دارو که ارتباط مستقیمی با میزان تخصص پزشک شما دارد
• حرکت دادن عضلاتی که تزریق روی آن‌ها صورت گرفته به منظور توزیع یکنواخت آن.
• خودداری از مالش دادن مستقیم محل تزریق و انجام ورزش‌های سنگین تا چند روز بعد از تزریق
• خودداری از درازکشیدن تا 4 ساعت بعد از تزریق
• استفاده از ضدآفتاب مناسب و دوری از نور خورشید
• نوشیدن آب کافی و رعایت رژیم غذایی سالم
• پرهیز ار مصرف دخانیات

چه زمانی برای تزریق بوتاکس اقدام کنیم؟

همانطور که همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. بسیاری از افراد، منتظر بروز خطوط عمیق و افتادگی های واضح می‌مانند و بعد برای اقدامات طب زیبایی تصمیم می‌گیرند. با اینحال بر خلاف تصور عموم، سن مناسبی برای شروع این اقدامات وجود ندارد.

سن مناسب، همان سنی است که اولین علایم پیری پوست دیده می‌شوند. هر چه زمان شروع اقدامات سریع‌تر باشد، نتایج طبیعی‌تر و بهتر خواهند بود. این تصور که پوست‌مان به تزریق بوتاکس عادت می‌کند یا پس از از بین رفتن تأثیر آن، ممکن است افتادگی‌ها بدتر شوند، اصلا به لحاظ علمی صحت ندارند.

اصطلاح “ زمان طلایی” برای تزریق بوتاکس از همین اصل علمی نشأت می‌گیرد. در واقع همه‌ی ما یک بازه زمانی عالی در اختیار داریم تا اجازه ندهیم اثرات شکسته شدن کلاژن و الاستین پوست در ظاهر چهره‌مان نمایان شود. اگر این بازه طلایی را دریابیم و با اقدامات درست و اصولی و با مواد مرغوب، مراقب پوستمان باشیم، میتوانیم در ده های ۵ و ۶ زندگی چهره ای شاداب و جوانتر از سنمان داشته باشیم و در عین حال، فرم طبیعی چهره مان را حفظ کنیم. به تصاویر زیر دقت کنید:

نقش علائم در اثر بخشی بوتاکس

دکتر لیلا فرد:

پوست‌های کم آب، شکننده و نازک بسیار مستعد چروک‌های عمیق هستند. در این مراجع عزیزم که حدودا 30 ساله هستند، حطوط عمیق پیشانی و گوشه چشم، از سن شناسنامه‌ای فراتر است.اگر افتادگی زیاد شود، خطوط عمیق شوند و چروک‌ها پیشروی کنند، ممکن است رسیدن به نتیجه مطلوب سخت‌تر شود.

هیچگاه سن خود را ملاک تزریق بوتاکس قرار ندهید و به علائم توجه کنید. همواره پیشگیری بر درمان و درمان زودرس بر درمان دیررس ارجح است. در مورد افتادگی، خطوط و چروک‌ها یک بازه زمانی طلایی وجود دارد که به آن Golden Time کفته می‌شود. مشخصه‌ی این بازه زمانی این است که ما بهترین نتایج تزریق فیلر و بوتاکس را در این دوره شاهد هستیم.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *