جراحان پلاستیک درباره‌ی چهره‌های شبیه آدم فضایی‌ها هشدار دادند!

فرآیند “آدم فضایی شدن” یا به اصطلاح Alienisation فرآیند تدریجی و خطرناکی است که در جامعه‌ی اطرافمان زیاد می‌بینیم. طی چند سال اخیر گونه‌ها و لب‌های عجیب و غریب، زاویه فکی زیادی برجسته، لیفت گوشه‌های چشم و شقیقه و ابروهای بیش از حد بالا طرفداران زیادی پیدا کرده است.

متاسفانه تعداد زیادی از مراجعین کلینیک‌های زیبایی درخواست چنین اقداماتی را دارند و بسیاری از پزشکان سراسر دنیا هم آن را انجام می‌دهند؛ اما چرا؟ چه بر سر نسل جوان آمده است؟ استانداردهای زیبایی به چه سمتی در حال حرکت‌اند؟ این پدیده چرا بوجود آمده و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

دکتر لیلا فرد مبدع و مبتکر زیبایی اختصاصی در ایران، در این باره توضیح می‌دهند. با ما همراه باشید.

زنگ خطر جهانی برای متخصصین زیبایی؛ بمب ساعتی فعال شده است

چند وقت پیش دکتر استیون هریس (بنیان گذار تکنیک زیبایی هرچه کمتر، بهتر) زنگ خطر جدی را در مورد چهره‌های مصنوعی به صدا درآورد. ایشان تصویر زیر را منتشر کردند و نوشتند:

خطرات اغراق در تزریق و اقدامات زیبایی
خطرات و عوارض جانبی ناشی از تزریق فیلرهای نامرغوب با دوز غیر استاندارد و تکنیک لب روسی

بمب ساعتی صنعت زیبایی! قبلا بارها در مورد خطرات و عوارض جانبی ناشی از تزریق فیلرهای نامرغوب با دوز غیر استاندارد و تکنیک لب روسی صحبت کرده‌ام؛ امروز می‌خواهم در مورد تاثیر نتایج غیرطبیعی روی سلامت روان مراجعه کنندگان صحبت کنم. استاندار زیبایی پیچیده‌ای که هر روز در حال پیشرفت است، نسل جوان ما را دچار اختلالات روانی بخصوص اختلال بدشکلی بدن (BDD) می‌کند.

ما به عنوان متخصصین زیبایی وظیفه داریم از سلامت جسم و روان مراجعه کنندگانمان محافظت کنیم. اگر کاری نکنیم به زودی صنعت ما تبدیل به مکانی برای پرورش بیماری‌های روانی می‌شود. بمب ساعتی فعال شده است، اگر کاری نکنیم منفجر خواهد شد! بهتر نیست قبل از آنکه خیلی دیر شود از خواب بیدار شویم؟

متاسفانه این روزها خیلی چیزها در زمینه‌ی زیبایی شناسی اشتباه هستند. عادی شدن چهره‌های مصنوعی، صنعت زیبایی را در معرض خطر قرار داده است.

اینستاگرام کاری کرده که تکنیک‌های نامتعارف (از جمله لب روسی و استخوان‌های برآمده‌ی گونه) محبوب شوند. خیلی از افراد به دنبال چهره‌هایی هستند که پزشکان آن را “چهره‌ی آدم فضایی” می‌نامند.

لب روسی و استخوان‌های برآمده‌ی گونه
اینستاگرام کاری کرده که تکنیک‌های نامتعارف (از جمله لب روسی و استخوان‌های برآمده‌ی گونه) محبوب شوند.

چرا آدم فضایی شدن خطرناک است؟

دکتر فرد معتقدند افرادی که به دلیل تزریق زیاد فیلر، استفاده از تکنیک‌های غیر علمی، اعمال جراحی عجیب و غریب و تزریق بیش از حد بوتاکس به چنین دفرمیتی‌هایی دست پیدا کرده‌اند، به دلیل بر هم خوردن آناتومی عضلات و پوست، علاوه بر این که حالت‌های صحبت کردن، خندیدن و غذاخوردنشان عادی نیست به لحاظ مسائل روحی درگیر مشکلات عدیده‌ای مثل اضطراب و نارضایتی از تصویر ذهنی بدن (Distorted Body Image) می‌شوند.

برخی از مراجعین ( حدود ۸٪ ) دچار این مشکل اضطرابی می‌شوند و خواهان تغییرات عجیب و غریب و دستکاری‌های بیشتر در صورتشان هستند.

کسی که مستقیما مسئول “نه گفتن” به این مراجعین است، پزشک طب زیبایی است. اما متاسفانه ۱۶٪ کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند هم دچار همین مشکل هستند.

دکتر لیلا فرد:

تبحر در تشخیص موارد نامناسب و ارجحیت مصلحت مراجع بر مصالح مادی و شخصی، خط باریک تفاوت در نتایج است. به عبارت دیگر قرار نیست هرکسی به من مراجعه کرد و خواهان هر نوع تغییری بود، حتما برایش انجام دهم.

تعداد مواردی که یک پزشک زیبایی پاسخ نه به مراجعش می‌دهد، متضمن تعداد موارد با نتایج عالی است.

به قول یکی از اساتید بسیار بزرگ و ارجمند:

شما به عنوان یک پزشک ثروت خود را از راه کارهایی که انجام می‌دهید به دست می‌آورید و شهرت خود را از راه مواردی که انجام نمی‌دهید.

بسیاری هستند که زیبایی را نمی‌بیند و دقیقا دلیل چنین فرآیندهای عجیبی، ندیدن زیبایی‌ها و “نداشتن دید زیبایی شناسی درست” است.

چرا چهره‌های عجیب و شبیه به آدم فضایی‌ها انقدر طرفدار پیدا کرده است؟

به چهره‌ی آنجلینا جولی در فیلم مالفیسنت دقت کنید. چهره‌ای مملو از فیلر، همراه با تزریق بیش از حد بوتاکس که او را شبیه فرازمینی‌ها کرده است. یا مثلا مدل اینستاگرامی جدیدی که این روزها پدیده شده است را در نظر بگیرید. به ابروهای قوس دار غیر طبیعی او دقت کنید.

آنجلینا جولی
چهره‌ای مملو از فیلر آنجلینا جولی در فیلم مانیفست، با تزریق بیش از حد بوتاکس که او را شبیه فرازمینی‌ها کرده است.

این مدل چهره‌ها کم نیستند و  روز به روز هم در حال افزایش‌اند. نکته نگران کننده این است که اکثر کسانی که این مدل چهره‌ها را دارند در حوزه‌هایی مانند سینما و تلویزویون فعالیت می‌کنند یا خواننده و رپز هستند و چهره‌شان تبدیل به الگو جوانان شده است.

متخصصین زیبایی که چنین کارهای بی‌رحمانه‌ای را انجام می‌دهند تخیلات بیش فعالی دارند. کاری که این افراد انجام می‌دهند ایجاد آناتومی جدیدی است که اصلا وجود نداشته است. اینکار باعث می‌شود چهره‌ی مراجعه کنندگان‌شان منحصر به فرد شود.

اما واقعیت این است که آناتومی چهره‌ی ما استاندارد مشخصی دارد. هدف اقدامات طب زیبایی هم تقویت و بازسازی همین آناتومی است.

در مورد چهره‌های غیر طبیعی، آناتومی به طور کامل دستکاری می‌شود. بعضی‌ها معتقدند چنین کاری از پیری جلوگیری می‌کند، اما مشخص است که گونه‌های بیش از حد بیرون زده یا لب‌های غیرطبیعی نه تنها کمکی به جاودانگی نمی‌کنند بلکه به مرور زمان سلامت روان فرد و جامعه را مختل خواهند کرد.

با توجه به اینکه خیلی از شحصیت‌های برجسته چهره‌ی خود را شبیه آدم فضایی‌ها کرده‌اند و از این راه پول هنگفتی به دست آورده‌اند، به نظر می‌رسد تغییر غیر عادی چهره با پولدار شدن همراه است و همین مسئله جراحی‌های زیبایی غیر عقلانی را جذاب‌تر کرده است.

چطور می‌توانیم از یک شکل شدن صورت افراد جلوگیری کنیم و جوانان را تشویق به طبیعی نگه داشتن چهره کنیم؟

دکتر لیلا فرد به عنوان یکی از معتبرترین متخصصین زیبایی ایران معتقدند با افزایش آگاهی جامعه می‌توان فرم استاندارد زیبایی را حفظ کرد. ایشان آموزش را ضروری‌ترین نکته می‌دانند.

خیلی از مردم فکر می‌کنند برای حفظ نتایج فیلر و بوتاکس لازم است به طور مداوم مراجعه کنند. این نکته زمانی کاربرد دارد که ماندگاری تزریق را بین 6 تا 12 ماه در نظر بگیریم. در حالی که خیلی از فیلرهای مرغوب بیشتر از این مدت دوام می‌آورند.

دکتر لیلا فرد همانند بسیاری از متخصصان زیبایی مطرح دنیا علاوه بر توضیح نکات لازم بعد از تزریق، مقالات و آموزش‌های متعددی را در این مورد ارائه می‌دهند. کافیست صفحه‌ی اینستاگرام ایشان را دنبال کنید تا در جریان مطالی علمی روز قرار بگیرید.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @drleilafard

تسلط بر دانش آناتومی کلید استفاده از تکنیک‌هایی است که فرم طبیعی صورت را حفظ می‌کند. ما باید با اقداماتی علمی و با تکنیک‌های درست، علاوه بر حفظ شادابی و زیبایی صورت، فرم طبیعی آن را حفظ کنیم.

دکتر لیلا فرد:

همه‌ی ما عاشق زیبایی و جوانی هستیم. اعتقاد قلبی و باور من این هست که در چهره تک تک ما نشانی از لطف و زیبایی پروردگار وجود داره و قرار نیست به بهانه‌ی زیباتر شدن همه‌ی ما اقدامات مشابه همدیگر رو انجام بدیم. بهتره که برنامه زیبایی اختصاصی داشته باشیم بر اساس سن، سلیقه، موقعیت اجتماعی و نیازهای چهره‌مون اقدامات رو انجام بدیم تا حالت طبیعی چهره‎‌ی ما حفظ بشه

از یک سنی به بعد، تزریق فیلرهای بازسازی کننده (از جمله جالوپرو)، لایه برداری تخصصی، میکرودرم ابریژن و آر اف برای همه ضروری است. تزریق فیلر به تنهایی کافی نیست. اگر می‌خواهید جوان بمانید لازم است چهار چوب صورت‌تان را حفظ کنید.

غیر طبیعی بودن چهره منجر به تمایل برای جراحی مجدد می‌شود. تزریق ژل و بوتاکس، اگر در زمان درست انجام شود، نه تنها ظاهر شما را غیر طبیعی نمی‌کند بلکه زیبایی‌تان را چند برابر خواهد کرد. واقعیت این است که خیلی از زیباترین بازیگران دنیا ژل و بوتاکس تزریق می‌کنند. تنها تفاوت آنها این است که اینکار را درست و در زمان مناسب انجام می‌دهند. به عنوان مثال به تغییر شِر (خواننده محبوب آمریکایی) توجه کنید:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @drleilafard

هنر پزشکان متبحر تبدیل افراد به بهترین نسخه‌ی خود آنهاست و اینکار بدون دید زیبایی شناسی درست غیر ممکن است.
با اینحال متاسفانه رسانه‌های اجتماعی کار را خراب کرده‌اند. متاسفانه در دوره‌ای هستیم که بیشتر افراد هر آنچه که می‌خواهند را در اینترنت جستجو می‌کنند. این مسئله باعث شده خیلی‌ها تغییر ظاهر را تنها راه رسیدن به کامیابی بدانند.
در مورد اقدامات زیبایی، از آنجائیکه بیشتر افراد به عکس قبل و بعد مراجعه کنندگان کلینیک‌های مختلف دسترسی دارند، نمی‌خواهند واقع بین باشند. خیلی از این تصاویر با مهارت‌های نورپردازی و فوتوشاپ تغییر می‌کنند، بدتر از آن این است که افراد هیچ اطلاعی در مورد آینده‌ی نتایج ندارند.

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های پزشکان زیبایی تاثیر تصاویر دروغین روی آینده‌ی نسل جوان است. دریافت مقدار زیادی فیلر در سنین پایین نتایج بسیاری بدی را به همراه دارد. چراکه اسکات صورت هنوز در حال رشد است.

تصاویر قبل و بعد جوانانی که فیلر و بوتاکس تزریق کرده‌اند سمی است که رسانه‌ها به خورد کودکان می‌دهند. گرچه عواقب این مسئله هنوز مشخص نیست، اما این اتفاق بیشتر شبیه یک سراب است. واقعیت خدشه داری که جوانان را تشویق به تزریق زودهنگام فیلر می‌کند و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی منتظر آنهاست.

برای افراد زیر 18 سال، پیشگیری بهترین درمان است. اگر نمی‌خواهید پیر شوید، یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید. هر روز ضد آفتاب بزنید. از محصولات پوستی با کیفیت استفاده کنید. خوب غذا بخورید و تا می‌توانید ورزش کنید.

البته “رانش ادراک” هم در این مورد مقصر است. مغز ما شکل پذیر است و به سرعت با تصاویر جدید سازگار می‌شود.
مغز بعد از تزریق فیلر ظاهر قبلی صورت را فراموش می‌کند و به مرور زمان کاری می‌کند تعریف افراد در مورد معیارهای زیبایی تغییر کند.

هرچه بیشتر ظاهر و آناتومی طبیعی چهره را دستکاری کنیم، زیبا دیدن آن راحت‌تر می‌شود. واقعیت این است که بیشتر ما به چهره‌ی خودمان و پولی که برای آن خرج می‌کنیم وابسته هستیم.

دکتر لیلا فرد
پزشکانی که در زمینه‌ی زیبایی هستند، در خط مقدم جنگ با چهره‌های فضایی قرار دارند. همه‌ی ما به عنوان پزشک موظف هستیم مسئولیت پذیر باشیم و اولین مسولیت ما این است که مراقب سلامت مراجعه کنندگانمان باشیم. هدفی که متاسفانه این روزها کمرنگ شده است.

در آخر لازم است بگوییم با وجود آنکه مطالب گفته شده در مورد رسانه‌های اجتماعی وحشتناک به نظر می‌رسند، اما جنبه‌های دلگرم کننده‌ای هم وجود دارد. خوشبختانه خیلی از شرکت‌های لوازم آرایشی و برندهای مشهور دنیا با واقعیت روبرو شده‌اند و همگی سعی دارند به افراد بقبولانند آنچه که هستند را دوست بدارند.

چهره‌های فضایی انقدرها هم بد نیستند، این مدل صورت‌ها ضمن ایکه کمک می‌کنند افراد دید بهتری نسبت به آینده‌ی افراطی کسب کنند، باعث می‌شوند پزشکان دید زیباشناسی‌شان را تقویت کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *