تزریق بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق شدید

بوتاکس نوعی نوروتوکسین است که از میکروب‌های بوجود آورنده‌ی بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) ساخته شده است و برای درمان مشکلات مختلفی استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس اگر به طور مناسب و توسط یک متخصص انجام شود کاملا ایمن و بی‌خطر است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @drleilafard

بوتاکس نخستین بار به عنوان یک روش زیبایی برای درمان چین و چروک‌ها ارائه شد. بوتاکس چروک‌های صورت را از طریق فلج موقت عضلات برطرف می‌کند. امروزه پزشکان از بوتاکس برای درمان مشکلاتی مانند میگرن، دندان قروچه، تعریق بیش از حد زیر بغل (هایپرهیدروز)، لیفت نوک بینی، درمان خنده لثه‌ای و کاهش باندهای عضلانی گردن و لیفت پوست گردن هم استفاده می‌کنند.

هایپرهیدروز اصطلاحی پزشکی به معنی تعریق بیش از حد است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که تعریق فرد غیر طبیعی باشد و در همه‌ی زمان‌ها (از جمله وقتی که هوا گرم نیست) ایجاد شود.

افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند غالبا متوجه خیس یا لک شدن لباس‌هایشان هم می‌شوند. داروهای ضد تعریق معمول از جمله دئودرانت‌ها و آنتی پرسپیرانت‌ها تاثیری روی کنترل این نوع تعریق ندارند. در چنین مواردی تزریق بوتاکس خیلی خوب کار می‌کند.

چنانچه تعریق شما با استفاده از داروهای معمول درمان نشود، پزشک تزریق بوتاکس را به عنوان راه حلی موثر پیشنهاد می‌کند.

لازم به ذکر است با وجود آنکه بوتاکس برای کسانی که زیر بغلشان زیاد عرق می‌کند درمان خوبی است، اما برای کسانی که دچار تعریق نواحی دیگر بدن از جمله دست، پا و صورت می‌شوند فقط به عنوان یک درمان خارج از برچسب در نظر گرفته می‌شود.

منظور از درمان خارج از برچسب (Off-label use) استفاده از یک دارو به منظور درمان چیزی غیر از موارد تایید شده است. در مورد بوتاکس منظور این است که این درمان برای تعریق بیش از حد سایر نواحی بدن تایید نشده است و آزمایشات دقیقی در مورد اثربخشی آن در درمان تعریق نواحی مختلف بدن (غیر از زیر بغل) انجام نگرفته است.

در این مطلب قصد داریم با استفاده از تجربیات و گفته‌های علمی دکتر لیلا فرد هر آنچه لازم است در مورد تزریق بوتاکس دیسپورت در ناحیه‌ی زیر بغل بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

تزریق بوتاکس چگونه به کاهش تعریق زیر بغل کمک می‌کند؟

بوتاکس، عصب‌هایی که وظیفه‌ی فعال کردن غدد تعریق را بر عهده دارند، مسدود می‌کند.

در حالت عادی، سیستم عصبی بدن غدد تعریق را با بالا رفتن دما فعال می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود بدن خودش را به طور خودکار خنک کند. اما در افراد مبتلا به هایپرهیدروز اعصابی که به غدد عرق پیام می‌رسانند بیش از حد فعال هستند.

دکتر لیلا فرد:

تزریق بوتاکس دیسپورت برای کاهش تعریق زیربغل یک روش علمی بسیار مؤثر و ایمن است که هر ۶ ماه تکرار می‌شود و واقعا در افرادی که از تعریق زیاد این ناحیه رنج میبرند، نجات بخش است.

وقتی بوتاکس مستقیما به ناحیه‌ای که بیش از حد عرق می‌کند تزریق می‌شود، اعصاب بیش فعال فلج می‌شوند. وقتی اعصاب فلج شوند دیگر نمی‌توانند به غدد تعریق پیام ارسال کنند. بدیهی است بوتاکس فقط از تعریق ناحیه‌ای جلوگیری می‌کند که تزریق در آن انجام شده است.

تزریق بوتاکس برای کنترل تعریق در کدام نواحی انجام می‌شود؟

در حال حاضر تزریق بوتاکس فقط برای زیر بغل تایید شده است. در حقیقت تزریق بوتاکس فقط برای کنترل تعریق زیر بغل موثر است. با اینحال برخی پزشکان از این درمان برای کترل تعریق سایر نواحی بدن هم استفاده می‌کنند که همانطور که در ابتدا گفتیم نوعی درمان off-label محسوب می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند بوتاکس در 80 تا 90 درصد موارد تعریق کف دست را با موفقیت درمان می‌کند. با اینحال ماندگاری اثر آن به اندازه‌ی بوتاکس زیر بغل نیست.

محققان معتقدند تزریق بوتاکس به درمان تعریق پیشانی هم کمک می‌کند. این درمان می‌تواند تعریق پیشانی را به مدت 5 ماه به میزان 75 درصد کاهش دهد.

تزریق بوتاکس برای رفع تعریق کف پا هم موثر است، با اینحال مطالعات بسیار کمی در این باره انجام شده است. نکته قابل توجه این است که تزریق بوتاکس در کف پا خیلی بیشتر از سایر نواحی بدن درد دارد.

روش تزریق بوتاکس زیر بغل به همراه فیلم

تزریق بوتاکس زمانی تاثیر دارد که توسط یک پزشک حاذق و مجرب انجام شود. تزریق، مدت زیادی طول نمی‌کشد و در مطب پزشک قابل انجام است.

پزشک داروی بوتاکس را توسط یک سوزن ظریف زیر سطح پوست تزریق می‌کند. برای ایجاد یک الگوی شبکه‌ای در اطراف منطقه‌ی مورد نظر احتمالا چندیدن تزریق انجام خواهد شد. ممکن است پزشک برای جلوگیری از بروز درد از کمپرس سرد یا ماده‌ی بی حسی هم استفاده کند.

شما می‌توانید به محض اتمام تزریق بوتاکس به زندگی عادی‌تان بازگردید و مجددا سرکار بروید. با اینحال ممکن است پزشک از شما بخواهد برای معاینه‌ی نهایی چند روز دیگر مجددا به مطب مراجعه کنید.

نکات ضروری جهت آماده شدن برای تزریق بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس روشی ساده و سریع است که می‌توانید همان روز در مطب انجام دهید. معمولا پزشک از شما می‌خواهد از چند روز قبل از تزریق زیر بغل‌تان را شِیو نکنید.

اگر داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، احتمالا پزشک از شما می‌خواهد مصرف آن را از چند روز قبل قطع کنید. اینکار جلوی ایجاد کبودی را می‌گیرد.

اگر از هر داروی خاص دیگری استفاده می‌کنید حتما پزشک را در جریان بگذارید. از قطع ناگهانی مصرف داروهای خاص (مگر با تایید پزشک) خودداری کنید.

قیمت تزریق بوتاکس زیر بغل چقدر است؟

قیمت تزریق بوتاکس زیر بغل بسته به شرایط، محل زندگی و مهارت پزشک متفاوت است. لطفا جهت تعیین وقت ویزیت و معاینه و سوال درباره‌ی هزینه‌ها با بخش پذیرش کلینیک دکتر لیلا فرد تماس بگیرید. راه‌های تماس با ما

عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل چیست؟

مطالعات گوناگونی پیرامون ایمنی تزریق بوتاکس انجام شده است. بیشتر افراد با این ماده سازگاری خوبی دارند. با اینحال عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • درد یا کبودی محل تزریق
  • سردرد
  • علائم شبیه به سرماخوردگی
  • افتادگی پلک (در مورد تزریق بوتاکس در صورت)
  • خشکی یا اشکی شدن چشم (در مورد تزریق بوتاکس در صورت)

احتمال بروز عوارض جابی بعد از تزریق بوتاکس کم است. معمولا عوارض جانبی جدی زمانی رخ می‌دهند که بوتاکس روی کل بدن تاثیر بگذارد. این نوع عوارض معمولا چند روز یا چند هفته بعد از تزریق بوتاکس مشخص می‌شوند و عبارتند از:

  • ضعف عضلانی در کل بدن
  • مشکل در دیدن
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن کنترل مثانه

بعد از تزریق بوتاکس زیر بغل چکار باید کرد؟

شما می‌توانید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس به فعالیت‌های روزمره‌تان بپردازید. معمولا 2 تا 7 روز طول می‌کشد تا تعریق ناحیه‌ی تحت درمان متوقف شود. احتمالا چند هفته ول می‌کشد تا نتایج کامل درمان را مشاهده کنید.

فراموش نکنید که تاثیرات بوتاکس موقتی هستند. این یعنی احتمالا لازم است دوباره تزریق را انجام دهید. در مورد تعریق زیر بغل احتمالا ماندگاری تاثیر درمان چیزی حدود 4 تا 14 ماه است. در مورد سایر نواحی بدن (از جمله دست‌ها و پاها) احتمالا نتایج چندان ماندگار نیستند و ممکن است لازم باشد درمان را هر 6 ماه یکمرتبه تکرار کنید.

بهتر است دو هفته بعد از تزریق بوتاکس، زمانی که اثرات کامل را مشاهده کردید، مجددا به پزشک مراجعه کنید. این جلسه برای کنترل کامل اثربخشی و بررسی عوارض احتمالی است.

جمع بندی

بوتاکس روشی ایمن، عالی و موثر برای درمان تعریق است. بوتاکس زیر بغل می‌تواند کیفیت زندگی خیلی از افراد را افزایش دهد.

مهمترین نکته برای اثربخشی و ایمنی تزریق بوتاکس مهارت پزشک است. برای کسب اطلاعات صفحه اینستاگرام دکتر لیلا فرد را دنبال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *