بوتاکس تعدیل یافته چیست؟

تزریق بوتولینوم نوع A محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی است که در سراسر جهان انجام می‌شود و به میلیون‌ها نفر کمک می‌کند تا با چین و چروک‌ها مبارزه کنند و ظاهر آن‌ها را جوانسازی کنند. سم بوتولینوم نوع A یک نوروتوکسین تزریقی است که بیشتر با نام‌های تجاری مانند بوتاکس، دیسپورت، زئومین، نورونوکس، آزالور و برند ایرانی مسپورت شناخته می‌شود. درمان‌های نوروتوکسین محبوب‌ترین عمل زیبایی در جهان است که عمدتاً برای صاف کردن چین و چروک‌های پویا یا چین ‌و چروک‌هایی که در نتیجه حرکات صورت مانند اخم کردن، لبخند زدن و سایر حالت‌هایی که ما روزانه ایجاد می‌کنیم، استفاده می‌شود. درمان با مسدود کردن تکانه‌های عصبی به ماهیچه‌ها عمل می‌کند و باعث فلج شدن آنها می‌شود. در نتیجه، حالت‌های شما نرم می‌شود و چین و چروک‌های پویا به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

بوتاکس تعدیل یافته چیست؟

دکتر لیلا فرد: گاهی اوقات در معاینه متوجه می‌شویم که فاصله چشم و ابرو ، فرم پلک‌ها و حدقه چشم و یا استخوان پیشانی به گونه‌ای است که تزریق بوتاکس در نواحی مشخص و معلوم همیشگی، ممکن است برای آن فرد مناسب نباشد. امکان دارد ابروها رو زیاد بالا ببرد یا تاج ابروها رو زیاد پایین بیاورد و فرمی غیرعادی ایجاد کند.

در این موارد بهترین انتخاب این است که از نواحی تعدیل یافته برای تزریق بوتاکس مرغوب بهره ببریم، به این معنی که تزریق بوتاکس را در نقاطی انجام دهیم که اثر چندانی روی فرم ابروها و پلک نداشته باشد، اصطلاحا به این نوع از تزریق بوتاکس “بوتاکس تعدیل یافته” می‌گوییم.

تزریق بوتاکس تعدیل یافته، در صورتی که مناسب فرم ابروها و پیشانی شما باشد از غیر طبیعی شدن چهره پس از تزریق بوتاکس مرغوب جلوگیری می‌کند.

نکته مهم: معاینه دقیق قبل از هر اقدام طب زیبایی از ضروریات است چون، تکنیک و نواحی تزریق باید براساس نیاز چهره‌تان انتخاب شود.

کاربردهای تزریق بوتاکس

در اینجا برخی از جالب ترین کاربردهای تزریق بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک و جوانسازی آورده شده است:

میگرن مزمن

در سال 1992، یک جراح پلاستیک بورلی هیلز به نام دکتر ویلیام بایندر مشاهده کرد که وقتی به افراد برای رفع چین و چروک بوتاکس تزریق می‌کرد، سردردهای کمتری را گزارش می‌کردند. بعداً این دارو را بر روی افراد مبتلا به میگرن مزمن آزمایش کرد و بوتاکس برای این اختلال در سال 2010 تأیید شد.

تعریق بیش از حد زیر بغل

هنگامی که پزشکان متوجه شدند که بیماران تحت درمان برای اسپاسم صورت کمتر عرق می‌کنند، شروع به مطالعه برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل کردند و سرانجام این روش تزریق بوتاکس در سال 2004 تایید شد. برخی از افراد همچنین از بوتاکس برای درمان دست و پاهای بیش از حد عرق کرده استفاده می‌کنند.

مثانه بیش فعال

دکتر لیندا بروبیکر، رئیس و مدیر ارشد تنوع دانشکده شیکاگو استریچ دانشگاه لویولا می‌گوید: «در 30 سال فعالیت پزشکی من، بوتاکس برای مثانه بیش فعال یکی از تاثیرگذارترین درمان‌هایی بود که هرگز ندیده بودم». بروبیکر دریافت که حدود 70 درصد از زنانی که تحت درمان با بوتاکس قرار گرفتند، در مقایسه با میانگین 5 نشت در روز در ابتدای مطالعه، حدود سه نشت در روز گزارش کردند.

چشم‌های ضربدری

یکی از اولین تاییدیه‌های بوتاکس برای اختلالی بود که حدود 4 درصد از آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، “استرابیسم”، که در آن چشم‌ها در یک جهت قرار نمی‌گیرند.

اسپاسم شدید گردن

حتی قبل از اینکه بوتاکس برای خطوط اخم بین ابروها در سال 2002 تایید شود، دانشمندان در سال 2000 برای استفاده از آن در درمان اختلالی به نام دیستونی دهانه رحم، که با وضعیت غیر طبیعی سر و درد شدید گردن مشخص می‌شود، تاییدیه‌ای برای این دارو دریافت کرد.

علاوه بر این، بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشمندان UCL، دانشگاه‌های شفیلد و ریدینگ و شرکت بیودارویی مستقر در ایالات متحده Neuresta انجام شده است، شکل اصلاح شده بوتاکس می‌تواند درد طولانی مدت را برای بیماران مبتلا به درد مزمن آسیب عصبی تسکین دهد. محققان یک نوروتوکسین بوتولینوم جدید و دراز ساخته‌اند که می‌تواند درد مزمن را بدون خطر فلج یا اعتیاد کاهش دهد.

نویسنده اصلی پروفسور بازبک داولتوف (دانشگاه شفیلد) گفت: «در حال حاضر، مسکن‌ها فقط می‌توانند درد مزمن را به طور موقت تسکین دهند و اغلب عوارض جانبی ناخواسته‌ای دارند، یک تزریق، یک مسدود کننده غیرفلج کننده جدید در محل درد می‌تواند به طور بالقوه درد را برای چندین ماه در انسان تسکین دهد و اکنون باید آزمایش شود.

همچنین وی افزود: این برنامه جدید توسعه بیودارویی می‌تواند تولید انواع داروهای مشابه بوتاکس را به روشی ایمن‌تر و اقتصادی‌تر امکان‌پذیر کند. در حالی که تزریق بوتاکس و مشابه دیسپورت می‌تواند به طور موثر عضلات را فلج کند، داروی زیستی بوتولینوم دراز اعصاب مرتبط با درد را بدون ایجاد فلج عضلانی مسدود می‌کند.

معاینه پزشک برای بوتاکس تعدیل یافته

سخن آخر

و در آخر طبق گفته دکتر لیلا فرد: تشخیص فرم پیشانی و ابروها و نیز ارزیابی نکات آناتومیک خاص چهره شما، در تعیین تکنیک تزریق بوتاکس، بسیار ضروری و مهم است.

سوالات متداول

عملکرد بوتاکس چگونه است؟

بوتاکس سیگنال‌های اعصاب به ماهیچه‌ها را مسدود می‌کند. عضله تزریق شده نمی‌تواند منقبض شود و در نتیجه باعث شل شدن و نرم شدن چین و چروک‌ها می‌شود.

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس انجام دهند؟

بیمارانی که باردار، شیرده، زیر 18 سال هستند یا بیماری عصبی دارند، نباید از بوتاکس استفاده کنند. از آنجایی که بوتاکس برای همه چین و چروک‌ها موثر نیست، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *