همه آنچه که باید در مورد تیرگی دور چشم بدانید

تیرگی و گودی دور چشم از آن دست مشکلات رایجی است که تأثیر بسیار زیادی در زیبایی چشم‌ها و فرم کلی صورت به جای می‌گذارد. اگر شما هم از تیرگی دور چشم خود ناراضی هستید و به دنبال راه درمانی مطمئن آن می‌گردید، در ادامه با گفته‌های دکتر لیلا فرد همراه باشید تا با جزییات روش درمانی تیرگی دور چشم آشنا شوید.

تیرگی دور چشم؛ مشکل رایج اکثر افراد

تیرگی دور چشم از مشکلات رایج همه افراد است و اغلب سن مشخصی برای شروع آن وجود ندارد. درست برعکس چروک و گودی دور چشم، درمان تیرگی زمان‌بر و بسیار سخت است. عوامل محیطی، ژنتیک، تغدیه و شیوه زندگی در ایجاد تیرگی نقش دارند و با بررسی و رفع عوامل قابل تغییر، می‌توان بخش عمده‌ای از این مشکل را رفع کرد. اما تیرگی دور چشم دقیقا به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

علت تیرگی دور چشم چیست؟

عوامل مختلفی در ایجاد تیرگی دور چشم تأثیر دارند. عوامل محیطی، ژنتیک، تغذیه و شیوه زندگی بخشی از این عوامل هستند. قبل از هر چیز مراجع باید به لحاظ کم کاری یا پر کاری تیروئید، کم خونی یا عوامل دیگر جسمانی به صورت کامل بررسی شود. استرس، بی‌خوابی، خوردن زیاد فست فودها و غذاهای کنسروی و کمبود مصرف سبزیجات هم از عوامل دیگری هستن که در تیرگی دور چشم تأثیرگذارند. بنابراین این عوامل به صورت موردی عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی
  • عوامل محیطی
  • کم کاری یا پر کاری تیروئید
  • کم خونی
  • استرس
  • بی خوابی
  • تغذیه و سبک زندگی

تزریق ژل و فیلر

تیرگی دور چشم چگونه درمان می‌شود؟

درمان تیرگی دور چشم در هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. یکی از اقدامات بسیار مهم و اساسی در رفع تیرگی دور چشم، تزریق ژل و فیلر مناسب در ناحیه زیر چشم است. این تزریق همان موقع پنجاه درصد از میزان تیرگی را کم می‌کند. در ادامه، درمان با آبرسانی عمقی (هر دو با هم) ماهی یکبار تا 4 جلسه، باقیمانده تیرگی را کم خواهد کرد.
اگر تیرگی همراه با گودی باشد: در معاینه مشخص می‌شود که آیا بسته به میزان گودی، ضخامت و رنگ پوست، استفاده از ژل هیالورونیک یا فیلر برای درمان مناسب است یا خیر. اگر بتوان از فیلر هیالورنیک استفاده کرد (که معمولا ماندگاری 6 الی 9 ماه دارند) در همان زمان تزریق 50 درصد از تیرگی از بین خواهد رفت. البته لازم است که در کنار آن از کرم دور چشم مناسب سن و نوع پوست هم استفاده کنید.
اگر تیرگی ارثی باشد: در افرادی که تیرگی دور چشم‌شان ارثی است و اغلب از سنین پایین هم درگیر این موضوع هستند درمان تیرگی بسیار سخت و زمان‌بر است. پر کردن گودی با فیلر یا همان ژل هیالورونیک (در صورتی که گودی همزمان وجود داشته باشد)، از راهکارهای بسیار عالی و مؤثر به شمار می‌رود.
درمان‌های مکمل: درمان‌های طب زیبایی مانند اسکوم تراپی نقش به سزایی در درمان تیرگی دور چشم دارد.

چگونه روش درمانی مناسب برای تیرگی زیر چشم را انتخاب کنیم؟

انتخاب روش یا روش‌های درمانی تیرگی دور چشم به سن، جنس، وضعیت سلامت عمومی مانند کم خونی، بی خوابی، مصرف سیگار، بیماری‌های تیرویید و … بستگی دارد. بنابراین انتخاب روش صحیح نیازمند معاینه‌ی کامل و دقیق توسط پزشک حاذق است.

مراحل درمانی تیرگی زیر چشم به چه شکل است؟

با توجه به مطالب گفته شده، مراحل درمانی تیرگی زیر چشم به این صورت خواهد بود:

  • ابتدا نوع گودی، نیاز پوست و نوع پوست شما تشخیص داده می‌شود.
  • سپس روش مناسب انتخاب خواهد شد. اینکه آیا مناسب تزریق فیلر هستید یا هیالورونیک‌های غیرحجم دهنده.

آیا تزریق چربی دور چشم راه حل درمانی مناسبی است؟

اگرچه از تزریق چربی به عنوان راهکار درمانی تیرگی زیر چشم یاد می‌شود، اما باید توجه داشت که قوام چربی بدن ما مناسب پوست صورت ما نیست. تزریق چربی زیر چشم ممکن است پف آلودگی، برجستگی و اعوجاج ایجاد کند، چرا که سایز سلول‌های چربی برابر نیستند و از طرفی با هر چاقی و لاغری این امکان وجود دارد که آن چربی که زیر پوست تزریق شده تغییر شکل پیدا کند.

دکتر لیلا فرد:

تزریق چربی دور چشم را معمولا توصیه نمی‌کنم چرا که قوام چربی بدن ما مناسب پوست صورت ما نیست. اما در موارد بسیار محدودی ممکن است راهی غیر از تزریق چربی نداشته باشیم. در این صورت تزریق باید توسط همکار جراحی که بسیار در این کار خبره باشد و به میزان بسیار بسیار کم برای دور چشمی که چروک‌های بسیار زیاد دارد، عمق گودی آن زیاد است و در عین حال پوست آنقدر نازک است که صلاح نیست هیالورونیک تزریق کنیم، انجام شود. بنابراین موارد تزریق چربی هم نادر و معدود خواهد بود.

آیا تزریق فیلر زیر چشم موجب ناهمواری پوست آن می‌شود؟

بسیاری از مراجعان نگران ناهمواری یا اعوجاج دور چشم بعد از تزریق هیالورونیک هستند. در تشخیص روش درمانی درست برای رفع تیرگی دور چشم، توجه به چند نکته اهمیت کلیدی دارد، از جمله کافی بودن ضخامت چربی زیر جلدی‌ ، نازک نبودن پوست و مشخص نبودن عروق از زیر پوست. این موارد در معاینه تشخیص داده می‌شود.

اصلاح تیرگی دور چشم
اصلاح تیرگی زیر چشم توسط دکتر لیلا فرد

تقریبا از هر ده نفری که گودی دور چشم دارند، هشت نفر مناسب تزریق فیلر یا همان ژل هیالورونیک هستند، اما در باقی افراد توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است ناهمواری یا اعوجاج ایجاد شود. اشخاصی که نمی‌توانند تزریق فیلر داشته باشند، می‌توانند از تزریق چربی یا فرایندهای غیرحجم دهنده، مثل هیالورنیک‌هایی که skinbooster هستند و حجم نمی‌دهند استفاده کنند.

آیا هیالورونیک مورد استفاده برای دور چشم مشابه سایر قسمت‌های بدن است؟

هیالورنیک‌هایی که دور چشم استفاده می‌شود بسیار ظریف هستند. غلظت مولکولی آن‌ها، حجمی که قرار است ایجاد کنند و میزان آبی که به خودشان می‌کشند کاملا متفاوت با فیلر هیالورونیکی‌ است که در ناحیه‌ی گونه، لب، خط خنده یا سایر قسمت‌ها تزریق می‌شود. بنابراین نوع فیلر و مهارت شخصی که روی ناحیه دور چشم کار می‌کند اهمیت زیادی دارد چرا که ناحیه‌ی بسیار حساسی است.

مدت زمان تزریق فیلر زیر چشم چقدر طول می‌کشد؟

زمان انجام با احتساب مدت بی‌حسی با کرم املا حدودا پنجاه دقیقه خواهد بود.

ماندگاری فیلر زیر چشم چقدر است؟

فیلرهای تاپ برند و مرغوب معمولا بین 6 تا 9 ماه ماندگاری دارند. همچنین توجه داشته باشید که لاغری، سونای بخار و خشک، حمام آفتاب و سیگار عمر فیلر را کم می‌کند.

برای پیشگیری از تیرگی دور چشم چه مواردی را رعایت کنیم؟

پیش از این به عواملی که موجب تیرگی دور چشم می‌شوند اشاره شد. ضمن آگاهی از آن عوامل و پرهیز از سبک زندگی ناسالم بهتر است برای پیشگیری از تیرگی دور چشم اقدامات زیر را هم انجام دهیم:

  • از مایعات بیشتر استفاده کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • کرم‌های روز و شب دور چشم را به صورت مرتب استفاده کنید.

دوره نقاهت اصلاح تیرگی دور چشم چقدر طول می‌کشد؟

دوره نقاهت اصلاح تیرگی دور چشم با تزریق فیلر نسبتا طولانی است. اگرچه در این دوره نیاز به مراقبت خاصی ندارید اما باید فرصت بدهید که فیلر جا بیفتد.

دکتر لیلا فرد: در بعضی افراد نیاز است که دو یا سه جلسه روی دور چشم کار کنیم. بنابراین می‌بینید که تفاوت‌های شخصی زیادی وجود دارد و قدم اول معاینه و تشخیص نوع روش درمانی خواهد بود که برای شما مناسب است.

در صورت کبودی، دوره نقاهت حدودا 7 تا 10 روز طول خواهد کشید. برای کاهش مدت زمان کبودی از ژل ترکیبی موضعی و قرص ضدکبودی در دوران نقاهت استفاده خواهید کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *