مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ روشی برای لیفت، سفت شدن پوست و همچنین از بین بردن چربی اضافی است که ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی را به پوست می‌رساند. میشل پیستور، پزشک فرانسوی، در سال 1952 این روش را اختراع کرد و آن را توسعه داد. این روش در ابتدا برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال‌های پس از آن، این روش در ایالات متحده و سایر مناطق جهان محبوبیت فراوانی یافت.

موارد استفاده مزونیدلینگ

  1. از بین بردن چربی در مناطقی مانند معده، ران، باسن، پا، بازو و صورت
  2. کاهش سلولیت
  3. محو کردن خطوط چین و چروک
  4. شل‌شدگی و افتادگی پوست
  5. بازگردانی بدن به حالت اول
  6. روشن کردن رنگدانه پوست
  7. درمان آلوپسی، بیماری و شرایطی که باعث ریزش مو می‌شود (مزونیدلینگ مو)

در این روش از سوزن‌های بسیار ریز استفاده می‌شود که ویتامین، آنزیم و… به لایه میانی (مزودرم) پوست رسانده شود. اساس مزونیدلینگ بر این است که مشکلات اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب که باعث آسیب پوست می‌شود را اصلاح کند.

فرمول و راه‌حل استانداردی برای مواد تزریق شده در مزونیدلینگ وجود ندارد. پزشکان از راه حل‌های مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله:

  1. داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها و آنتی بیوتیک‌ها
  2. هورمون‌هایی مانند کلسیتونین و تیروکسین
  3. آنزیم‌هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  4. عصاره‌های گیاهی
  5. ویتامین‌ها و مواد معدنی

مزونیدلینگ چقدر هزینه دارد؟

هزینه مزونیدلینگ بستگی به نوع معالجه شما و تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام فرآیند دارد. در نظر داشته باشید از آن‌جا که مزونیدلینگ جزو عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید و از نظر پزشکی ضروری نیست، شرکت‌های بیمه معمولاً هزینه‌ی آن را پوشش نمی‌دهند.

چگونه برای مزونیدلینگ آماده شویم؟

قبل از موعد درمان با پزشک خود ملاقات خواهید کرد تا دریابید که چه انتظاری دارید و چه انتظاری باید از درمان داشته باشید. ممکن است لازم باشد یک هفته قبل از عمل از آسپرین (بافرین) و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید. این داروهای تسکین دهنده‌ی درد، می‌توانند خطر خونریزی و کبودی در هنگام مزونیدلینگ را افزایش دهند.

در طول هر جلسه چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در طول هر جلسه، ممکن است دکتر شما از داروی بی‌حسی بر روی پوست استفاده کند یا این کار را انجام ندهد. این عمل، با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز انجام می‌شود. سوزن‌ها به یک دستگاه مکانیکی وصل می‌شوند که بتوان به صورت منظم و در جهت‌های مشخص مزونیدلینگ انجام شود.

مزونیدلینگ را می‌توان در اعماق مختلف – از 1 تا 4 میلی متر در پوست- بسته به اینکه برای چه موضوعی درمان کرده‌اید، انجام داد. پزشک شما ممکن است سوزن را با زاویه بر روی پوست شما قرار می‌دهد، یا در حین تزریق مچ‌دست خود را کمی بلرزاند. هر با تکرار می‌تواند قطره کوچکی از محلول را در پوست شما قرار دهد.
برای به دست آوردن تأثیر مطلوب شاید به چندین جلسه مزونیدلینگ احتیاج داشته باشید. انتظار می‌رود که بین 3 تا 15 بار به پزشک خود مراجعه کنید. در ابتدا، هر 7 تا 10 روز این عمل را انجام خواهید داد. اگر پوست شما بهبود یابد، هر دو هفته یک بار یا یک بار در ماه باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنید و درمان را ادامه دهید.

مزونیدلینگ چه تفاوتی با لیپوساکشن دارد؟

مزونیدلینگ برای از بین بردن چربی‌های ناخواسته بدون عمل جراحی استفاده می‌شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای لیپوساکشن محسوب می‌شود.
لیپوساکشن به طور دائمی چربی را از مناطقی مانند معده، ران و پشت خارج می‌کند. جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک از طریق برش‌های کوچک در پوست شما انجام می‌دهند و سپس چربی را با استفاده از خلاء جراحی، مکش می‌کنند. لیپوساکشن در حالی که تحت بی‌هوشی هستید انجام می‌شود.

اگرچه لیپوساکشن می‌تواند برای از بین بردن دائمی چربی مؤثر باشد، اما بهبودی از آن تا شش هفته طول می‌کشد. همچنین دارای خطراتی مانند آسیب عصبی به رگ‌های خونی، خطوط نامنظم پوست، سوختگی و عفونت است. لیپوساکشن فرآیندی بسیار گران بوده و در سال 2016 متوسط هزینه این روش 3200 دلار برآورد شده است.

مزونیدلینگ به اندازه لیپوساکشن یک روش تهاجمی نیست چون هیچ برش یا عملی وجود ندارد.

هنوز مشخص نیست که مزونیدلینگ برای از بین بردن چربی چقدر مفید و عملی کار می‌کند. هنوز تحقیقات کافی برای آزمایش آن انجام نشده‌اند، و جالب این‌که، روش‌های استفاده شده در مزونیدلینگ، بسته به مکانی که آن را انجام می‌دهید، متفاوت است.

تزریق لیپولیز از دیگر روش‌های غیر تهاجمی‌ به حساب می‌آید که بسیار شبیه مزونیدلینگ است. اصطلاحات “مزونیدلینگ” و “تزریق لیپولیز” اغلب به صورت مترادف استفاده می‌شوند، گرچه کمی متفاوت از هم هستند.

در حین تزریق لیپولیز، پزشک فسفاتیدیل کولین و دیوکسی‌کلات را به لایه چربی زیر پوست تزریق می‌کند تا چربی را بشکند. همانند مزونیدلینگ، شواهد بسیار کمی وجود دارد که لیپولیز عمل کند و مفید باشد.

ریسک‌ها و عوارض جانبی مزونیدلینگ چیست؟

افرادی که مزونیدلینگ را انجام داده‌اند می‌گویند، اگر پزشک شما باتجربه و کاربلد باشد، ریسک و عوارض جانبی آن بسیار کم است. عوارض جانبی گزارش شده از مزونیدلینگ عبارت‌اند از:

  1. حالت تهوع
  2. درد
  3. حساسیت
  4. ورم
  5. خارش
  6. قرمزی
  7. کبودی
  8. برآمدگی در محل تزریق بوتاکس یا تزریق فیلر
  9. تکه‌های تیره پوست
  10. لرزش
  11. عفونت
  12. زخم

نقاهت بعد از مزونیدلینگ چگونه است؟

از آن‌جا که مزونیدلینگ غیر تهاجمی است، معمولاً هیچ‌گونه زمان بیماری یا در رختخواب ماندن وجود ندارد. بسیاری از افراد می‌توانند بلافاصله به فعالیت‌های عادی خود بازگردند. ممکن است برخی دیگر به دلیل تورم و درد در محل تزریق نیاز به یک روز مرخصی داشته باشند.

آیا مزونیدلینگ می‌تواند برای ریزش مو استفاده شود؟

علاوه بر درمان چین و چروک و از بین بردن چربی ناخواسته، از مزونیدلینگ برای درمان ریزش مو از آلوپسی استفاده می‌کنند. در این درمان عصاره‌های طبیعی گیاهان، ویتامین‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید و مینوکسیدیل را به داخل سر تزریق می‌کنند.
افرادی که از مزونیدلینگ برای درمان ریزش مو استفاده کرده‌اند اذعان داشته‌اند:

  1. عدم تعادل هورمونی را در داخل و اطراف فولیکول مو اصلاح می‌کند
  2. مواد مغذی را به مو تحویل می‌دهد
  3. گردش خون را بهبود می‌بخشد

با این حال، درست مانند سایر موارد استفاده از مزونیدلینگ، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این روش برای ریزش مو موثر است. مطالعات انجام شده بر موادی که تزریق شده‌اند هیچ نشانی از رشد مجدد مو را نشان نداده‌اند. تنها finasteride و minoxidilTrusted Source شواهدی برای موثر بودن این روش ارائه داده‎‎اند.

کلام آخر درباره مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ یک روش امیدوار کننده و آینده‌دار برای از بین بردن چربی‌های ناخواسته و پیکرتراشی بدن است. بسیاری از مطالعات انجام شده، مزونیدلینگ را برای درد مورد بررسی قرار داده‌اند – نه برای درمان زیبایی.

مزونیدلینگ به عنوان یک روش توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هنوز تأیید نشده است، اما بسیاری از مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در این درمان، دارای تأیید FDA برای درمان هستند. تا زمانی که این مواد دارای تأیید FDA باشند، از آن‌ها برای فرآیند مزونیدلینگ استفاده می‌شود. استفاده از این مواد، به اصطلاح یک استفاده‌ی Off-Label از مواد تصویب شده است.

پزشکان از هیچ فرمول یا روش استانداردی برای مزونیدلینگ استفاده نمی‌کنند. این بدین معناست که فرآیند درمان یک پزشک با پزشک دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر می‌خواهید مزونیدلینگ را امتحان کنید، به یک پزشک دارای مجوز مراجعه کنید که تجربه بسیار زیادی در این روش درمان دارد، چون می‌تواند عوارض جانبی مزونیدلینگ را به حداقل برساند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *