مهمترین نکات مغذی های پوست

تزریق مواد مغذی برای پوست یا همان اسکین بوسترها یکی از محبوب‌ترین کارهای زیبایی و سلامت پوست است که چند وقتی است افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. تزریق اسکین بوسترها یک کار بی‌خطر و کاملا طبیعی است که همه افراد می‌توانند برای داشتن پوستی شاداب از آن بهره ببرند. اما مواد مغذی برای پوست اصلا از چه تشکیل شده‌اند و چه کاری انجام می‌دهند؟ در این مقاله با این مواد و انواع آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. 

ماده مغذی پوست یا اسکین بوستر چیست؟

مواد مغذی، تقویت کننده‌های پوستی یا همان اسکین بوسترها، مواد قابل تزریقی هستند که بافت، کشسانی، آبرسانی و ظاهر کلی پوست را بهبود می‌بخشند. به طور کلی این نوع درمان شامل تزریق اسید هیالورونیک (HA) است در زیر پوست است. اسید هیالورونیک یک عامل مرطوب کننده طبیعی است که در پوست، ماهیچه ها و مفاصل یافت می‌شود. این ماده این توانایی را دارد که 1000 برابر وزن خود آب جذب کند و مولکول‌های آب را درون خود نگه دارد. این امر رطوبت عمیق و طبیعی پوست را از درون تضمین می‌کند. بنابراین می‌توان گفت تزریق مواد مغذی برای پوست خاصیت ارتجاعی، استحکام و درخشندگی پوست را بهبود می‌بخشد و کیفیت کلی پوست را بهتر می‌کند. 

فرق مواد مغذی پوست و فیلرها

از آن جایی که خیلی از فیلرهای پوستی هم حاوی هیالورونیک اسید هستند، ممکن است افراد زیادی مواد مغذی برای پوست را با فیلر اشتباه بگیرند در حالی که این دو با هم متفاوتند. فیلرهای پوستی روی لیفتینگ، بازگرداندن حجم و تقویت ویژگی‌های صورت تمرکز دارند. با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین کندتر می‌شود که به پوست ظاهری شل و نرم می‌بخشد. هنگامی که نوبت به بازگرداندن حجم یا افزایش اثرات لیفتینگ می‌رسد، فیلرها به محفظه چربی عمیق تزریق می‌شوند. از طرف دیگر، در مواقعی که به اثرات تقویتی مانند بزرگ کردن بینی یا لب نیاز داریم، می توان آن‌ها را به لایه‌های زیرپوستی یا سطحی نیز تزریق کرد. فیلرها نوعی درمان همه کاره هستند که می توانند در موارد زیر مفید باشند:

  • بازگرداندن حجم و کاهش چربی صورت
  • کاهش خطوط و چین و چروک صورت
  • کانتورینگ یا تغییر شکل اجزای صورت
  • بزرگ کردن وسط صورت
  • پر کردن حجم زیر چشم
  • بزرگ کردن بینی، لب و چانه

از سوی دیگر، مواد مغذی برای پوست، حجم و ویژگی‌های صورت را افزایش نمی‌دهند. این مواد بیشتر  به صورت سطحی و در درم عمیق یا هیپودرم تزریق می‌شوند و مانند فیلرهای پوستی اثر حجم دهنده یا افزایش دهنده‌ای ندارند، اما مطمئناً اثر طراوت بخشی روی پوست دارند و به اصطلاح سبب قوام پوست می‌شوند. بوسترها در موارد زیر مفید هستند:

  • بهبود آبرسانی پوست
  • بهبود کیفیت پوست (بافت، کشسانی و استحکام)
  • کاهش ظاهر اسکار آکنه
  • کاهش خطوط ریز
  • بهبود عیوب ریز پوست
  • تحریک کلاژن سازی

دکتر لیلا فرد درباره این مغذی‌های پوستی می‌گوید: نکته مهم اینجاست که نه تنها می‌توانید از هر دوی این درمان‌ها استفاده کنید، بلکه اتفاقا استفاده از مواد مغذی پوست به عنوان مکملی برای درمان توسط فیل و بوتاکس توصیه می‌شود. تزریق بوسترها هم نتایج تزریق فیلر را بیشتر نشان می‌دهد و هم حتی می‌تواند ماندگاری فیلر و طول عمر آن را افزایش دهد. 

انواع مغذی های پوست

انواع مواد مغذی برای پوست

برندها و انواع مختلفی از مواد مغذی برای پوست وجود دارد که با توجه به نوع پوست و درمان مورد نیاز برای خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. دو تا از مهم‌ترین این مواد پروفایلو و جالپرو هستند که در مورد آن‌ها و تفاوت‌هایشان توضیح می‌دهیم:

 پروفایلو

پروفایلو یکی از معروف‌ترین مواد مغذی برای پوست است که با سطح بالایی از هیالورانیک اسید فرموله شده است. این هیالورونیک اسید بعد از تزریق به آرامی آزاد می‌شود تا تولید کلاژن را تحریک کند و علاوه بر آبرسانی، استحکام را به پوست باز‌گرداند. تزریق پروفایلو نتایجی بسیار طبیعی و کلی دارد و علاوه بر آبرسانی، خطوط ریز و چین و چروک‌های صورت را نیز کاهش می‌دهد. کسانی که از خشکی پوست رنج می‌برند و افرادی که متوجه از دست دادن استحکام یا خاصیت ارتجاعی در پوست خود شده‌اند و یا به دنبال رفع افتادگی و پیری پوست می‌گردند می‌‌توانند نتایج بسیار خوبی از تزریق پروفایلو بگیرند. این ماده مغذی پوست نه تنها برای صورت، بلکه برای تقویت استحکام پوست در مناطق دیگر مانند گردن، دور صورت و دست‌ها و مناطق دیگر پوست نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. پروفایلو غلظت هیالورونیک بالاتری نسبت به سایر مواد مغذی برای پوست دارد و به همین دلیل هم برای پوست‌های تکیده‌تر یا با افتادگی بیشتر گزینه مناسبی محسوب می‌شود. 

پروفیلو

بیشتر بخوانید: آیا پروفایلو می‌تواند جایگزین فیلر باشد؟

جالپرو

جالپرو یکی دیگر از مواد مغذی برای پوست است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این بوستر از حجم بالایی از اسید آمینه‌ها به عنوان احیا کننده بیولوژیکی پوست استفاده می‌کند و فیبروبلاست‌های پوست شما را برای تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌کند. جالپرو دو نوع Jalupro Classic و Jalupro HMW دارد که دومی حاوی اسید هیالورونیک اضافی است. جالپرو نیز بسیاری از مزایای مشابه با پروفایلو را دارد و حجم و کشسانی پوست را افزایش می‌دهد، علایم پیری پوست را کمتر کرده و از آن جلوگیری می‌کند، پوست خشک را احیا می‌کند و برای کم کردن خطوط ریز و جای زخم نیز مناسب است. مهم‌ترین مزیت جالپرو کاهش حلقه‌های تیره‌ی دور چشم است. مدل HMW برای کسانی که می‌خواهند خطوط یا جای زخم‌های عمیق‌تر را از بین ببرند و یا به طور کلی پوست آسیب دیده‌تری دارند عالی است.

جالپرو

بیشتر بخوانید: مزوژل جالپرو چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

چقدر طول می‌کشد تا نتایج حاصل از تزریق دیده شوند؟

نتایج حاصل از تزریق مواد مغذی برای پوست نسبتاً سریع ایجاد می‌شود. اغلب افراد پس از چند روز سفتی پوست، آبرسانی و درخشندگی پوست را با کاهش خطوط ریز، چین و چروک و پوسته پوسته شدن در عرض 1 تا 2 هفته گزارش می‌دهند. این نتیجه با تحریک تولید اسید هیالورونیک طبیعی و تولید کلاژن به بهتر شدن خود ادامه می‌دهد که منجر به بهبود رنگ پوست، بافت و درخشندگی طبیعی کلی می‌شود. از آن جایی که این درمان برای دستیابی به نتایج طولانی مدت به بهترین وجه در یک برنامه کلی مراقبت از پوست گنجانده شده است و مکمل درمان‌های دیگر است، معمولاً می‌توانید انتظار داشته باشید که این پیشرفت ها را از تقویت پوست بین 3 تا 6 ماه مشاهده کنید. 

تزریق مواد مغذی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

مواد مغذی برای پوست برای همه سنین و انواع پوست بی خطر هستند. در حالی که خیلی اوقات این مواد برای انواع پوست های خشک و بالغ ایده آل بوده و پیشنهاد می‌شوند، افراد جوان‌تر نیز تقویت‌کننده‌های پوست را برای ظاهری درخشان و شاداب دوست دارند. این درمان برای همه بی خطر است، اما بیماران دیابتی برای جلوگیری از عفونت باید تحت پوشش آنتی بیوتیکی قرار گیرند و افراد مبتلا به فشار خون برای جلوگیری از کبودی باید یک هفته قبل از درمان آسپرین خود را قطع کنند.

بیشتر بخوانید: مزونیدلینگ چیست؟

جمع بندی

در این مقاله با مکانیزم مواد مغذی برای پوست، نکات مهم درباره این مواد و مهم‌ترین انواع آن‌ها یعنی پروفایلو و جالپرو آشنا شدیم. نکته مهم در مورد این مواد این است که نمی‌توان آن‌ها را جایگزین فیلر یا بوتاکس کرد، اما به عنوان درمانی مکمل و برای قوی‌تر کردن اثر تزریق فیلر و افزایش دوام آن گزینه‌ای عالی محسوب می‌شوند که همه افراد می‌توانند از آن بهره ببرند. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *