لیزر غیرتهاجمی چیست و چه کاربردی دارد؟

بدن می‌تواند بزرگ‌ترین متحد ما برای داشتن پوستی جوان‌تر، با تشویق درست باشد. بدن ما برای ترمیم خود طراحی شده است، اما با افزایش سن، این توانایی شروع به کندشدن می‌کند. از طرفی با گذر زمان فعالیت‌های روزمره زندگی ما می‌توانند منجر به کدرشدن پوست، چین و چروک و افتادگی شوند. از آنجایی که رنگ چهره ما می‌تواند انعکاسی از سلامت و انرژی ما باشد، ظهور علائم پیری در پوست می‌تواند ناخوشایند باشد. خوشبختانه، برخی از این تغییرات را می‌توان بدون جراحی بهبود یا معکوس کرد. لیزر غیرتهاجمی روشی است که می‌توانند تقریباً هر مشکلی از خطوط ریز گرفته تا چین و چروک‌های عمیق، لکه‌های تیره و جای زخم را برطرف کند، این روش برای سفت کردن، روشن‌کردن، بازسازی و یا تجدید پوست طراحی شده است. با همراه باشید تا شما را با این روش درمانی و کاربردهایش آشنا کنیم.

لیزر غیرتهاجمی چیست؟

لیزر غیرتهاجمی یا IPL (Intense Pulsed Light) مخفف نور پالسی شدید، یک نوع نور درمانی است که برای درمان چین و چروک، لکه‌ها، آکنه فعال و روزاسه استفاده می‌شود. این درمان شامل ارسال پالس‌های نور در طول موج‌های خاص با هدف قرار دادن اعماق مختلف در پوست است. لیزر غیرتهاجمی در واقع لیزر واقعی نیست، این لیزرها نور تقویت شده هستند و کاربردهای متنوعی در طب زیبایی دارند. از جمله:

  • بهبود منافذ باز
  • درمان لک‌های پراکنده ناشی از آفتاب، هورمون‌ها و افزایش سن 
  • درمان لک و جای جوش 
  • درمان آکنه فعال با طول موج خاص (طول موج 420)
  • افزایش کلاژن سازی 

بیشتر بخوانید: تجربه‌ای جدید از پوستی شفاف با لیزر جوانسازی غیرتهاجمی

تفاوت بین IPL و لیزر درمانی

  • لیزر غیرتهاجمی یا  IPL شبیه لیزر درمانی است، با این حال، لیزر فقط یک طول موج نور را روی پوست شما متمرکز می‌کند، در حالی که IPL نور با طول موج‌های مختلف آزاد می‌کند.
  • نور IPL نسبت به لیزر پراکنده‌تر و کمتر متمرکز است، همچنین بدون آسیب رساندن به لایه بالایی (اپیدرم) تا لایه دوم پوست شما (درم) نفوذ می‌کند، بنابراین آسیب کمتری به پوست شما وارد می‌کند.
  • معمولاً این درمان‌ها بدون درد هستند، در مقایسه با جراحی تهاجمی، دوره‌های نقاهت کوتاه و بدون عوارض و حداقل عوارض جانبی دارند.

مزایای استفاده از لیزر غیرتهاجمی

همان‌طور که گفته شد درمان غیرتهاجمی به این معنی است که ابزار پزشکی در طول درمان به پوست نفوذ نمی‌کنند. در روش‌های غیرتهاجمی اغلب درمان‌های زیبایی با فناوری پیشرفته هستند که امواج نور، جریان‌ها یا پالس‌ها را به داخل پوست می‌فرستند. درمان‌های غیرتهاجمی پوست در سال‌های اخیر به یک روند درمانی ایمن تبدیل شده‌اند. در ادامه به شرح مهم‌ترین کاربردها و مزایای استفاده از لیزر غیرتهاجمی در درمان‌های پوستی می‌پردازیم.

روشن‌شدن پوست 

IPL یا لیزر غیرتهاجمی در میان روش‌های بسیار مؤثر درمان پوست قرار دارد، به طوری که در همان جلسه اول دو درجه روشن شدن و شفافیت پوست به طور واضح قابل مشاهده است. بعد از جلسات سوم و چهارم بهترین نتیجه مشهود خواهد بود و تا جلسه ششم نتایج کامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان‌های جوانسازی پوست برای داشتن پوستی با طراوت

نداشتن دوره نقاهت

از آنجایی که IPL یا لیزر غیرتهاجمی در طبقه‌بندی نور تقویت شده قرار دارد و نه لیزر؛ درد، تورم، پوسته ریزی و نقاهت ندارد. بنابراین به راحتی می‌توان از این روش حین زندگی روزمره و در جلسات متوالی استفاده کرد و بدون دوره نقاهت به فعالیت‌های روزمره پرداخت.

افزایش کلاژن سازی پوست

با افزایش سن کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند از این رو افراد به دنبال راهی ایمن هستند تا بتوانند سلول‌های کلاژن ساز پوست را برای ساخت کلاژن جدید تشویق و تحریک کنند، مهم‌ترین ویژگی لیزر غیرتهاجمی ایمن بودن آن است و مهم‌ترین کاربرد لیزر غیرتهاجمی افزایش کلاژن سازی در پوست است. 

افزایش عمر فیلر یا ژل‌های هیولورونیک

نکته مهم درباره ipl یا لیزر غیرتهاجمی این است که این درمان نه تنها باعث آب شدن تزریق فیلر یا ژل‌های هیولورونیک نمی‌شود بلکه به واسطه کلاژن سازی عمر فیلرها را افزایش می‌دهد. 

کاهش افتادگی پوست و درمان چروک‌های پوستی

IPL یا لیزر غیرتهاجمی به واسطه کلاژن سازی عمر داربست کلاژنی پوست را افزایش داده و قوام پوست را بهبود می‌بخشد. بنابراین در کاهش افتادگی پوست و درمان چروک‌های پوستی نقش ویژه‌ای دارد.

کاهش تیرگی، چروک‌های اطراف چشم

لیزر غیرتهاجمی برای کاهش هاله تیره اطراف چشم بسیار کاربرد دارد. در صورت استفاده از این لیزر به مدت شش جلسه و هفته‌ای یکبار برای اطراف چشم، علاوه بر کاهش تیرگی، چروک‌های اطراف چشم نیز کاهش می‌یابد.

دکتر فرد توصیه می‌کند درمان نگه دارنده IPL یا لیزر غیرتهاجمی را به صورت فصلی یکبار ادامه دهید، در صورت نداشتن شرایط، درمان دوم را یک سال بعد به صورت شش جلسه و هفته‌ای یکبار پیگیری کنید.

درمان رزاسه و آکنه فعال

کسانی که مشکلات دیگر پوستی دارند مثل رزاسه یا آکنه فعال دارند نیز می‌توانند از IPL یا لیزر غیرتهاجمی برای درمان بهره ببرند. می‌توان از IPL با طول موج خاص برای درمان رزاسه استفاده کرد. این درمان می‌بایست هفته‌ای یکبار تا شش جلسه و درمان یادآور فصلی یکبار صورت گیرد. IPL جایگاهی بسیار ویژه در درمان آکنه فعال دارد، در این درمان لیزر کمک می‌کند با تنظیم غدد چربی ترشح چربی پوست کاهش یابد و در نتیجه تجمع جوش‌های زیر پوستی و سر سفید کاهش چشمگیری داشته باشد، علاوه بر این عامل ایجاد آکنه رفع می‌شود.

درمان‌های غیرتهاجمی

درمان‌های زیبایی با استفاده از لیزر غیرتهاجمی معمولاً شامل دستگاهی می‌شوند که از یک یا چند نوع انرژی برای تشویق بدن برای ترمیم خود استفاده می‌کنند. در حالی که بیشتر این روش‌ها شامل جوانسازی پوست می‌شوند، تعدادی از آنها به بیماران کمک می‌کنند تا اهداف دیگری مانند کاهش چربی را انجام دهند. در این بخش با تعدادی از این درمان‌ها آشنا خواهید شد.

قبل و بعد از درمان با لیزر غیر تهاجمی
به بهبود نسبی لک‌ها، کاهش منافذ باز و یک‌دست شدن پوست بعد از 3 جلسه درمان دقت بفرمایید.
  1. هیدرا فشیال

هیدرا فشیال (HydraFacial) شامل پاکسازی عمیق و آبرسانی است که آن را برای کسانی که مستعد آکنه هستند یا کسانی که پس از درمان دچار پوست خشک هستند عالی می‌کند. این روش IPL یا لیزر غیرتهاجمی شامل پاکسازی عمیق و لایه‌برداری با استفاده از یک دستگاه خاص است و به دنبال آن یک کوکتل آب‌رسان و مغذی از سرم‌ها روی پوست گذاشته می‌شود. در نتیجه پوست شما کاملاً تمیز و هیدراته می‌شود و درخشش سالمی پیدا خواهد کرد. این درمان به عنوان یک روش سریع توصیه می‌شود زیرا نتیجه قابل مشاهده را می‌توان بلافاصله متوجه شد؛ علاوه بر این هیچ قرمزی یا پوسته پوسته شدن ظاهر نمی‌شود و حتی می‌توان بلافاصله آرایش را انجام داد. 

2. میکرودرم ابریژن 

میکرودرم ابریژن یک درمان مکانیکی لایه‌برداری پوست است که با کمک ذرات ساینده میکروکریستالی انجام می‌شود. در نتیجه لایه سطحی پوست شما لایه‌برداری می‌شود و سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند. دستگاه میکرودرم ابریژن پوست شما را با یک نازل مخصوص و کریستال‌های اکسید آلومینیوم که پوست شما را جلا می‌دهد، درمان می‌کند. تأثیر میکرودرم ابریژن بعد از اولین جلسه قابل توجه است.  متخصصان بر این باورند که میکرودرم ابریژن یک روش لیزر غیرتهاجمی ملایم است که به لایه‌های عمیق‌تر پوست شما آسیب نمی‌رساند. پس از درم ابریژن، نیازی به استراحت نیست، زیرا هر گونه عارضه و احساسات ناخوشایند بسیار نادر است.  

3. آر اف

لیفت با امواج رادیویی (RF) یک روش IPL یا لیزر غیرتهاجمی زیبایی است که با هدف بازگرداندن خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست شما انجام می‌شود. این روش بسیار ساده و مؤثر است و در آن فرکانس‌های RF به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند، تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کنند و یک اثر سفت‌کنندگی قوی ایجاد می‌کنند. برخلاف جراحی پلاستیک که شامل ایجاد برش‌ها و بلندکردن دستی پوست می‌شود،RF  یکپارچگی اپیدرم را حفظ می‌کند، زیرا پوست شما به دلیل تحریک کلاژن تونیت بیشتری پیدا می‌کند تا نتیجه‌ای طبیعی‌تر داشته باشد. 

4. کول اسکالپتینگ

این روش لیزر غیرتهاجمی مبتنی بر استفاده از دمای خنک برای تجزیه سلول‌های چربی است. این درمان پوست بدون مداخله جراحی به دلیل کمک تجهیزات ویژه با نازل خلاء انجام می‌شود. این دستگاه بدون تماس با پوست، رگ‌های خونی و سایر بافت‌ها، سرما را مستقیماً به سلول‌های چربی می‌رساند، بنابراین این روش بی‌خطر است و می‌تواند هم برای صورت و هم برای بدن استفاده شود. کول اسکالپتینگ (CoolSculpting) فرآیند طبیعی از دست دادن چربی را فعال می‌کند، از این رو آن را به جایگزینی برای لیپوساکشن جراحی تبدیل می‌کند. بهبودی پس از کرایولیپولیز سریع و بدون عارضه است.  

5. مزوتراپی 

درمان‌های غیرتهاجمی پوست مزوتراپی روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. در این روش از هادی‌های ویژه برای کمک به غنی‌سازی لایه‌های عمیق‌تر پوست با ویتامین‌ها، مواد مغذی و پپتیدها استفاده می‌شود تا آن را درخشان و جوان کند. مزوتراپی می‌تواند تعدادی از نگرانی‌ها را هدف قرار دهد، از کاهش خطوط ریز و هایپرپیگمانتاسیون گرفته تا درمان جوش‌های آکنه، جای زخم و همچنین متعادل‌کردن تولید چربی اضافی در پوست.  

بیشتر بخوانید: کدام اقدامات زیبایی را می‌توانید نزد دکتر فرد انجام دهید؟

سخن پایانی

بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی را می‌توان با انواع لیزر غیرتهاجمی درمان کرد. مشکلات مختلف مستلزم استفاده از طول‌موج‌ها و انرژی‌های لیزر متفاوت است. در نتیجه، درمان ایده‌آل مشکلات خاص نیاز به درمان فردی با لیزرهای تخصصی دارد. دکتر فرد طیف وسیعی از لیزرها را دارد که برای کاربردها و درمان‌های خاص بهینه شده‌اند. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *