7 عادت ساده برای جلوگیری از تاثیر منفی استرس بر پوست

آیا به خاطر کار استرس دارید؟ یا به خاطر رابطه‌ عاطفی خود تحت فشار هستید یا نگران اوضاع مالی‌تان هستید؟ اهمیتی ندارد که چه نوع استرسی را تجربه می‌کنید، در هر صورت این موضوع برای سلامت پوست شما خوب نیست. اگر مغز شما تحت فشار باشد، نه تنها کارکرد روانی شما را مختل می‌کند بلکه بر سلامت پوست شما هم تاثیر منفی می‌گذارد!
از این رو پوست شما هم روشی برای بروز نشانه‌های جدی از استرس دارد که شما به خوبی آن را حس می‌کنید.
خواه استرس مزمن داشته باشید، یا به یک دفعه فشار شدیدی بر شما وارد شود، یا فشار روانی و اضطراب داشته باشید، این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر پوست شما بگذارد و حتی هرگونه شرایط موجود مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه را تشدید کند.
به گفته محققان، اضطراب و استرس روانی حدود 34 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مغز و پوست شما به هم متصل هستند!

آیا می‌دانستید زمانی که دچار استرس یا تنش می‌شوید، مغز شما هورمون‌های خاصی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که به آن «هورمون استرس» نیز می‌گویند. این هورمون از غدد فوق کلیوی شما آزاد می‌شود.
انتشار این ماده شیمیایی استرس‌زا در بدن شما تأثیر بسیار مهمی بر روی پوست‌تان می‌گذارد، مانند تولید بیش از حد چربی توسط پوست و پیری زودرس. این موضوع در نهایت منجر به بروز آکنه، افتادگی و چین و چروک پوست می‌شود.

7 اثر عجیب استرس بر پوست

استرس بر مراقبت روزانه پوست شما تأثیر منفی می‌گذارد، از آنجایی که استرس گاهی اوقات می‌تواند به شما احساس بیچارگی دهد و ذهن شما را مشغول کند، جای تعجب نیست که شما روتین مراقبت از پوست خود را فراموش کنید یا حتی آن را نادیده بگیرید.
اگر پوست شما خشک، چرب یا حساس باشد، شما باید هر روز پوست خود را بشویید، آن را مرطوب و از آن محافظت کنید. در غیر این صورت، ممکن است دچار گرفتگی منافذ، آکنه، خطوط ظریف و التهابات پوستی شوید.

  1. شرایط پوستی موجود بدتر می شود
    کسانی که از پسوریازیس، روزاسه یا اگزما رنج می‌برند، فشار روانی ممکن است وضعیت آنها را بدتر کند. هنگامی که بدن شما هورمون استرس به نام کورتیزول را ترشح می‌کند، این موضوع باعث التهاب می‌شود. از این رو پوست حساس شما، حساس تر می‌شود.
  2. تولید بیش از حد چربی توسط پوست شما
    همان‌طور که در بالا گفتیم، بدن شما تحت فشار روانی بیش از حد، هورمون استرس کورتیزول را آزاد می‌کند. این هورمون باعث می‌شود که غدد چربی پوست شما سبوم اضافی (روغن طبیعی پوست) تولید کنند. در نتیجه شما بر روی پوست خود آکنه، منافذ مسدود شده و لک مشاهده خواهید کرد.
    مطالعه‌ای در سال 2017 برای یافتن ارتباط بین استرس و آکنه در “دانشجویان پزشکی دختر در جده عربستان” انجام شد. نتایج نشان داد که در واقع استرس باعث آکنه می‌شود.
  3. کهیر یا التهابات استرس
    به طور کلی، ممکن است در طول یک دوره اضطراب یا فشار عاطفی، متوجه برجستگی‌های قرمز رنگ بر روی پوست خود شوید. این مورد همچنین به عنوان کهیر یا “التهابات استرس” شناخته می‌شود. این التهاب‌ها ممکن است نقاط ریز یا برجستگی‌های قرمز بزرگی باشند که روی قسمت‌هایی از بدن شما به شرح زیر ظاهر می‌شوند:
    – بازوها
    – صورت
    – قفسه سینه
    – گردن
    علاوه بر این، بسیاری از بیماران گزارش داده‌اند که “التهابات استرس” آنها باعث خارش یا احساس سوزن سوزن شدن می‌شود.
  4. رنگ موهای شما خاکستری می‌شود
    دانشمندان و محققان در مطالعه‌ای تازه بیان کردند که فعالیت زیاد و مکرر سیستم عصبی سمپاتیک مغزتان می‌تواند سلول‌های پوستی که به موهای شما رنگ طبیعی می‌دهند را از بین ببرد. از بین رفتن این سلول‌ها که ملانوسیت نامیده می‌شود، منجر به سفید شدن موها می‌شود.
  5. پوست خشک و کدر می‌شود
    وقتی که تحت فشار عاطفی قرار می‌گیرید، ممکن است نتوانید خواب شبانه داشته باشید یا به اندازه کافی آب بنوشید و سطح آبرسانی پوست خود را بالا نگه دارید. این موارد نه تنها برای پوست شما مضر هستند، بلکه در صورت کمبود خواب و مصرف ناکافی آب می‌توانند استرس بیشتری ایجاد کنند.
  6. حلقه های تاریک (چشم های پاندا!)
    سبک زندگی پر استرس مانند خواب نامناسب و ناکافی، به خصوص در شب می‌تواند منجر مشکلاتی مانند حلقه‌ها و دایره‌های سیاه دور چشم شما شود. علاوه بر این، فشار روانی و استرس می‌تواند شما را از مصرف آب به اندازه کافی منصرف کند. این یکی دیگر از فاکتورهایی است که باعث چشم های پف کرده و حلقه‌های سیاه می‌شود.
  7. الزاما استرس دلیل بروز مشکلات پوستی نیست
    توجه به این نکته ضروری است که استرس عاطفی یا جسمی لزوماً باعث ایجاد بیماری یا شرایط پوستی جدید نمی‌شود. با این حال، فشار روانی و اضطراب می‌تواند تعادل بیولوژیکی درونی شما را به هم بریزد. بنابراین، مشکل مزمن پوست شما را از وضعیت بد به بدتر تبدیل می‌کند.

7 راه اثبات شده برای جلوگیری از اثرات جانبی منفی استرس بر روی پوست

  1. یک سرگرمی پیدا کنید
    آیا عاشق گوش دادن به موسیقی هستید؟ آیا از آشپزی در اوقات فراغت خود لذت می‌برید؟ زمانی که هیچ فعالیت حرفه‌ای انجام نمی‌دهید، کتاب یا رمان مورد علاقه خود را بخوانید و به پادکست گوش بدهید. به هر فعالیتی که باعث شادی و آرامش ذهن شما می‌شود، بپردازید.
  2. روتین مراقبت از پوست خود را نادیده نگیرید
    همانطور که قبلا ذکر شد، استرس می‌تواند در روتین روزانه شما اختلال ایجاد کند و این به معنای اختلال در روتین روزانه مراقبت از پوست شما هم است. مهم نیست در روز چقدر متحمل استرس می‌شوید، از یک پاک‌کننده ساده برای شستن صورت، از یک مرطوب‌کننده بدون روغن و یک ضد آفتاب قوی برای محافظت از پوست خود در هنگام بیرون رفتن استفاده کنید.
  3. وقتی استرس بر شما غالب می‌شود، یک چرت کوتاه بزنید
    آیا در روز یا شب احساس اضطراب یا فشار روانی می‌کنید؟ یک چرت کوتاه بزنید و همه چیز را برای مدتی کنار بگذارید! همچنین، سعی کنید هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت بخوابید تا خلق و خوی شما تقویت شود و به شما در داشتن سلامت مغز و حافظه خوب کمک کند. این کار همیشه جواب می‌دهد!
  4. فعال باشید
    ورزش و آمادگی جسمانی به دلایل درستی برای شما ضروری هستند! دوچرخه سواری، آهسته دویدن، پیاده‌روی سریع، یوگا و حتی رقصیدن می‌تواند به شما در مبارزه با تنش و اثرات آن بر روی پوست کمک کند. ورزش منظم اندورفین یا مواد شیمیایی شادی آفرین آزاد می‌کند که باعث ایجاد احساس شادی و مثبت اندیشی در بدن شما می‌شود.
  5. مدیریت استرس را تمرین کنید
    شما می‌توانید به صورت موثر با برخی از محبوب‌ترین روش‌های مدیریت استرس که در زیر آمده است اضطراب و استرس خود را کنترل کنید:
    • مدیتیشن
    • نفس عمیق
    • خاطره نویسی
    • حضور ذهن و تمرکز حواس
  6. وقت خود را با افراد مناسب بگذرانید!
    هیچ چیزی مثل حمایت خوب از سمت خانواده نمی‌تواند به شما برای غلبه بر چالش‌های زندگی و اضطراب کمک کند. با خانواده و دوستان خود در مورد مشکلات صحبت کنید و مسائل را با آنها در میان بگذارید. در مورد همه ترس‌ها و نگرانی‌های خود با آنها گفتگو کنید.
  7. آرام باشید، هیچ چیز غیر ممکن نیست!
    ممکن است به نظر برسد که در روزهای سخت پایان دنیا به سر می‌برید، اما مطمئن باشید که اینطور نیست!
    مهم نیست که با چه شرایط سختی در محل کار و خانه روبرو هستید، یاد بگیرید که خونسرد و آرام باشید. به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.

سخن پایانی در مورد استرس روانی

استرس از آنچه که تصور می کنید رایج تر است و تأثیر منفی بر وضعیت کلی سلامتی شما می گذارد. لزومی ندارد که به خاطر استرس، شرایط پوستی بدی را تجربه کنید. با این حال، کورتیزول موجود در بدن شما می‌تواند باعث واکنش عجیب پوستی در شما شود.
اگر می‌خواهید از عواقب ناخواسته استرس جلوگیری کنید، مهم است که علت اصلی اضطراب و فشار خود را بیابید.
فقط شما و پزشک‌تان می توانید به پوست‌تان کمک کنید
اگر متوجه شدید که شرایط پوستی شما در حال بدتر شدن است یا اوضاع وخیمی دارید، می‌توانید بهترین پزشک و متخصص پوست را در کلینیک دکتر فرد در تهران بیابید. با کلینیک دکتر فرد همراه باشید تا همیشه پوستی شاداب داشته باشید و به بهترین شکل خود تبدیل شوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *