15 نکته مهم برای داشتن پوستی سالم و سرحال!

“آنچه که شما امروز برای پوستتان انجام می دهید طی ۳۰-۲۰ سال آینده، در چهره شما نمایان می شود.” این جمله از گفته‌های دکتر لیلا فرد است. به توصیه ایشان باید “هر اقدام طب زیبایی از یک کرم مرطوب کننده ساده تا تزریق فیلر و بوتاکس را جدی بگیرید زیرا پوست شما حافظه قوی دارد.”
آیا می‌دانید پوست صورت شما دارای حافظه است؟ هرطور با آن رفتار کنید، طی 20 تا 30 سال آینده، اثرات آن را در آینه به شما نشان خواهد داد. با پوستتان خوب رفتار کنید.

منظور ما از اینکه می‌گوییم با پوستتان خوب رفتار کنید چیست؟ این چند توصیه را بخوانید و به آن‌ها عمل کنید:

  1. قبل از خواب، حتما آرایش‌تان را پاک کنید، صورت‌تان را با تونر تمیز کنید تا عمق منافذ پاک شوند.
  2. صبح و شب روی پوست تمیز از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.
  3. هرگز از کرم‌پودرهای چرب و سنگین به صورت روزانه استفاده نکنید. مصرف آن‌ها را محدود به مراسم مهم کنید، زیرا می‌تواند باعث جوش و ضایعات زیرجلدی یا میلیا شود.
  4. مراقب ابروهای‌تان باشید. تتوها و میکروبلیدینگ‌های مکرر و بی‌کیفیت، لیزرهای رفغ تتوی ارزان‌قیمت و نیز کاشت ابرو در مراکز نامعتبر، می‌توانند تا پایان عمر فرم ابروهای شما را برهم بزنند.
  5. از تتوی لب‌ها پرهیز کنید. آلرژی به این مواد می‌تواند برای سال‌های سال شما را با عوارض جدی درگیر کند. کسانی که تتوی لب دارند برای تزریق فیلر مناسب نیستند. گاهی ماده فیلر و رنگ تتو با یکدیگر واکنش التهابی ایجاد می‌کنند.
  6. سولاریوم و آفتاب گرفتن را فراموش کنید. هر 6 ساعت نور مستقیم آفتاب یا سولاریوم، 6 ماه پوست را پیر می‌کند. از طرفی با این اقدامات ریسک کانسرهای پوستی مانند ملانوم بسیار بالا می‌رود.
  7. آنچه که باب روز می‌شود را دنبال نکنید، چشم‌های گربه‌ای با لیفت‌های عجیب و غریب ابرو، بینی عروسکی، کامپوزیت‌های دندان با قیمت‌های ارزان و بی‌کیفیت، لب‌های زیادی برجسته، گونه‌های بالش مانند و … همه‌ی این‌ها روزی باعث پشیمانی شما خواهند شد.
  8. از مصرف سیگار پرهیز کنید. نیکوتین موجود در سیگار و سایر مواد سمی آن، علاوه بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان‌ها، باعث تحلیل چربی زیر جلدی، تیرگی دور چشم، چروک‌های اطراف لب و شلی و خستگی پوست می‌شود.
  9. قلیان و سیگارهای الکترونیک از سیگارهای معمولی بدتر و مضرتر هستند. اینکه شما روزانه 2 نخ سیگار می‌کشید یا 10 نخ، تاثیر چندانی در اثرات تجمعی و تصاعدی مضر سیگار را ندارد. بنابراین با فکر کم بودن تعداد نخ‌ها خودتان را در معرض آسیب قرار ندهید.
  10. مراقب باشید از فیلر و بوتاکس نامرغوب استفاده نکنید. درباره دستگاه‌های آر اف و … تحقیق کنید. آگاه باشید که آیا واقعا اقدامات طب زیبایی برای شما مفید و موثرند یا نه.
  11. در شرایط بد روحی یا اقتصادی، اصلا سراغ اقدامات طب زیبایی نروید. معمولا در این شرایط انتخاب و تصمیم‌گیری شما، تحت تاثیر شرایط‌تان قرار می‌گیرد و نتیجه کار اغلب رضایت‌بخش نخواهد بود.
  12. مراقب میزان و کیفیت خواب خود باشید. کم و دیروقت خوابیدن به شدت به سلامت عمومی بدن و شادابی و طراوت پوست‌تان در طولانی مدت آسیب می‌رساند.
  13. تغذیه مناسب داشته باشید. از مصرف زیاد قند و کربوهیدرات پرهیز کنید چون ثابت شده که مصرف زیاد قندها باعث کاهش کلاژن پوست می‌شود. از رژیم‌های غذایی خاص مثل خام‌گیاه‌خواری یا گیاه‌خواری حتی‌المقدور پرهیز کنید. بدن ما به میزان کافی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ویتامین نیاز دارد. با این رژیم‌ها دچار کمبود آهن، کمبود انواع ویتامین‌ها، اختلال هورمون‌های زنانه، ریزش مو و پوکی استخوان می‌شوید. خواب‌تان مختل می‌شود و در طولانی مدت پوست‌تان پیر می‌شود.
  14. مراقب باشید بیش از 2 کیلوگرم در ماه، وزن کم نکنید. کاهش وزن سریع علاوه بر افتادگی پوست باعث پوکی استخوان، ابتلا به کبد چرب، افسردگی و ریزش مو می‌شود. ضمنا در کاهش وزن سریع شما بیشتر عضله از دست می‌دهید تا چربی. بنابراین عضلات صورت‌تان هم آب می‌شوند.
  15. از رژیم‌های غذایی یویویی یا افزایش و کاهش وزن مکرر پرهیز کنید. این موضوع تعادل متابولیسم بدن شما را بر هم می‌زند و اثر مستقیم بر پوست‌تان دارد.

دکتر لیلا فرد:
به هر اقدام زیبایی که امروز انجام می‌دهید، به عنوان یک اقدام پزشکی تاثیرگذار نگاه کنید، نه یک اقدام گذرا.

با رعایت این نکات، می‌توانید پوست بهتر و سالم‌تری داشته باشید و با آرامش خاطر بیشتری برای انجام انواع اقدامات مانند بوتاکس و فیلر و … اقدام کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *