آیا تزریق واکسن کووید-19 با وجود انجام اقدامات لیفت خطرناک است؟

اگر فیلر یا بوتاکس زده‌اید یا قصد انجام آن را دارید، احتمالا سوالاتی در مورد دریافت واکسن کرونا در ذهن شما ایجاد شده است. البته باتوجه به گزارشات منتشر شده از عوارض واکسن‌ها پرسیدن چنین سوالاتی کاملا عادی است. چون متاسفانه گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند تعداد کمی از مراجعینی که مدت کوتاهی قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید، فیلر تزریق کرده‌اند دچار عوارض جانبی ناخواسته‌ای شده‌اند.

به عنوان مثال نتایج منتشر شده‌ی کارآزمایی فاز سوم واکسن مدرنا، نشان دادند از 15184 نفری که واکسن مدرنا دریافت کرده‌اند 3 نفر از آنها به مدت دو روز دچار ورم خفیف صورت شده‌اند. از این تعداد دو نفر ورم کلی صورت را تجربه کردند و یک نفر دچار ورم لب شد. وجه اشتراک این افراد این بود که همه‌ی آنها فیلر تزریق کرده بودند.

لازم به ذکر است که هیچ کدام از افرادی که فیلر تزریق کرده بودند و دارونما دریافت کرده بودند، هیچگونه عارضه‌ی جانبی را تجربه نکرده‌اند. بدین ترتیب احتمالا عوارض جانبی ایجاد شده به دنبال تزریق واکسن و در اثر پاسخ ایمنی بدن نسبت به فیلر ایجاد شده‌اند. با وجواد اینکه عوارض جانبی ایجاد شده در این سه نفر با درمان‌های خانگی بطور کامل برطرف شدند، اطمینان داشتن به ایمنی اقدامات لیفت حق شماست.

دکتر لیلا فرد:

“من برای همه‌ی مراجعینم بهترین‌ها را می‌خواهم و برای جلوگیری از عوارض ناخواسته، آخرین توصیه نامه‌ها و راهنمایی‌های لیفت ارائه شده‌ی روز را بررسی می‌کنم.”

در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم طبق راهنمایی‌های دکتر لیلا فرد عوارض جانبی و نکات ایمنی ضروری برای جلوگیری از مشکلات ناشی از تزریق واکسن را در افرادی که بوتاکس و فیلر تزریق کرده‌اند یا دوست دارند اینکار را انجام دهند، بررسی کنیم.

البته فراموش نکنید که فیلر و بوتاکس دو اقدام کاملا مجزا هستند. بوتاکس عضلات را فلج می‌کند، در حالی که فیلر ماده‌ی مصنوعی است باعث افزایش حجم و بهبود فرم کلی چهره می‌شود. گزارشات دریافت شده در مورد عوارض ناشی از تزریق واکسن در افرادی که فیلر تزریق کرده بودند، ارائه شده، با اینحال ما قصد داریم تزریق بوتاکس را هم بررسی کنیم.

آیا بوتاکس و واکسن کرونا تداخل دارند؟

تا جایی که می‌دانیم، همه‌ی پزشکان معتقدند، هرکسی که می‌تواند واکسن تزریق کند (هر نوع واکسنی) باید اینکار را فورا انجام دهد. بدین ترتیب سابقه‌ی تزریق فیلر و تزریق بوتاکس دلیل خوبی برای ممانعت از تزریق واکسن نیست. ایمنی که واکسن ایجاد می‌کند خیلی ارزشمندتر از عوارض احتمالی خفیفی است که ممکن است بوجود بیاورد.

طبق گفته‌ی آکادمی جراحان پلاستیک آمریکا:

“افرادی که فیلر تزریق کرده‌اند نباید از تزیق واکسن بترسند. چراکه عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن نادر هستند. حتی اگر کسی دچار هر نوع عارضه‌ی جانبی شود، به سرعت خوب می‌شود و دچار هیچگونه مشکل دائمی نمی‌شود.”

با این‌حال همانطور که در ابتدا گفتیم، تعداد کمی از افراد طی کارآزمایی مرحله سوم واکسن مدرنا علائم التهاب پوست صورت را گزارش کردند و این موارد تنها نمونه‌های موجود نبودند.

طبق مطالعه‌ای که در فوریه 2021 منتشر شد، تعداد کمی از افراد با تزریق واکسن فایزر هم دچار التهاب صورت شده‌اند. این مطالعه معتقد است چنین عارضه‌ای به دنبال واکنش‌ بدن نسبت به واکسن رخ می‌دهد و چنین واکنشی در هر کس متفاوت و منحصر به خود اوست.

نکته مشترک بین تمام افرادی که دچار التهاب شده بودند، تزریق فیلر حاوی هیالورونیک اسید است و خبر خوب درمان خود به خود و رفع فوری عوارض است. ضمن اینکه جمع بندی نتایج مطالعات واکسن‌ها نشان می‌دهد احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد، اما همه‌ی افراد را درگیر نمی‌کند.

همچنین فراموش نکنید کرونا ویروس هم به خودی خود با التهاب صورت مرتبط است. بنابراین اگر به خاطر ترس از التهاب صورت واکسن نزنید، هنوز هم احتمال دارد به کرونا مبتلا شوید و در اثر ابتلا به این ویروس دچار التهاب یا هر عارضه‌ی دیگری شوید.

آیا بعد از بوتاکس و فیلر می‌شود واکسن کرونا زد؟

هیچ توصیه‌نامه‌ی رسمی در رابطه با پرهیز از تزریق بوتاکس یا فیلر بعد از دریافت واکسن کووید-19 وجود ندارد.

با اینحال این مسئله به این معنی نیست که در آینده هم دستور العملی وجود نخواهد داشت. احتمالا در آینده راهنمایی‌های جامعی در مورد زمان دقیق تزریق فیلر یا بوتاکس بعد از دریافت واکسن کووید-19 ارائه خواهد شد.

در حال حاضر، شما می‌توانید خودتان از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کنید. یعنی واکسن‌تان را تزریق کنید و صبر کنید تا اثربخشی آن تکمیل شود، بعدا هر زمانی که عوارض بطور کامل بهبود یافتند برای تزریق فیلر و بوتاکس اقدام کنید. تقریبا 2 هفته بعد از دوز دوم، ایمنی کامل ایجاد می‌شود.

 

آیا اولین بار است که بوتاکس و واکسن باعث نگرانی شده‌اند؟

بله، این اولین باری نیست که رابطه‌ای بین تزریق فیلر، قرار گرفتن در معرض ویروس و ورم موقت پوست پیدا شده است. قبلا هم کسانی که واکسن می‌زدند، التهاب را  به عنوان عارضه‌ی جانبی ناشی از تزریق فیلر گزارش کرده بودند. احتمالا چنین علامتی در اثر نوع واکنش سیستم ایمنی در برابر واکسن ایجاد می‌شود.

مثلا در طول مطالعات واکسن، یکی از افرادی که بعد از تزریق واکسن دچار ورم لب شده بود، گفت بعد از تزریق واکسن آنفولانزا هم این عارضه را تجربه کرده بوده است.

همچنین یک مقاله در سال 2019 نشان داد کسانی که اخیرا فیلر هیالورونیک اسید تزریق کرده‌اند، نسبت به التهاب ناشی از فیلر هیالورونیک اسید مستعدتر هستند. این احتمال وجود دارد که قرار گرفتن در معرض ویروس بعد از تزریق واکسن باعث می‌شود سیستم ایمنی فیلر را به عنوان یک پاتوژن شناسایی و نسبت به مبارزه با آن اقدام کند.

در نهایت فراموش نکنید عارضه‌ی التهاب صورت بعد از تزریق واکسن در افرادی که اخیرا فیلر تزریق کرده‌اند موقت و قابل انتظار است.

چه مدت بعد از دریافت واکسن فیلر تزریق کنیم؟

همانطور که گفتیم عارضه‌ی ناشی از تداخل اثر واکسن و فیلر پدیده‌ای نادر است و در برخی موارد طبیعی تلقی می‌شود.

واکسن می‌تواند باعث واکنش‌های التهابی یا ایجاد ندول شود. این اتفاق احتمال بروز عفونت و عوارض جانبی ناشی از تزریق فیلر را بالا می‌برد و روی نتیجه‌ی درمان تاثیر می‌گذارد. به عبارتی ممکن است مراجع، پزشک یا هردو از نتایج بدست آمده رضایت نداشته باشند.

درست است که فیلر حاوی ترکیبات مشابه پوست است، اما هنوز هم  یک ماده‌ی خارجی است و چند هفته طول می‌کشد تا بطور کامل با بافت طبیعی پوست ترکیب شود.

دکتر لیلا فرد:

طبق توصیه نامه ACE بهتر است برای تزریق ایمن فیلر یا جلوگیری از هرگونه عارضه‌ی ناخواسته در اثر انجام این درمان‌ها پس از تزریق واکسن حداقل به مدت 3 هفته صبر کنید.

چه مدت بعد از دریافت واکسن بوتاکس انجام دهیم؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تداخل اثر واکسن و وتاکس وجود ندارد. به عبارتی تزریق واکسن مانعی برای تزریق بوتاکس نیست. با اینحال از آنجائیکه احتمال دارد افراد پس از تزریق واکسن دچار علائم ناخوشایند و شبه آنفولانزا شوند، بهتر است حداقل به مدت 1 هفته قبل و بعد واکسن، بوتاکس انجام ندهید.

سلامت و ایمنی مراجعین در دوران پاندمی کرونا

پزشکان با تجربه همواره قبل از هرگونه تجویزی سابقه‌ی پرونده‌ی پزشکی بیماران خود را به تشریح بررسی می‌کنند، این مسئله در مورد خانم دکتر لیلا فرد هم صادق است. باا اینحال علاوه بر در نظر گرفتن وضعیت سلامت عمومی افراد، حفظ سلامت آنها حین انجام اقدامات ضروری است.

منابع رسمی استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌ی اجتماعی را اصلی‌ترین راه جلوگیری از انتشار ویروس کرونا می‌دانند. اما رعایت این دو اصل گاهی غیر ممکن است.

دکتر لیلا فرد:
به عنوان پزشکی که همیشه اولویتم، طبق وظیفه، سلامتی و ایمنی شما عزیزان است، خودم را موظف میدانم درباره فعالیت‌های مطب، در دوران پاندمی کرونا، نهایت دقت نظر و وسواس علمی رو داشته باشم.

اقدامات در دوران کرونا بسیار حساس است چراکه:

  • تزریق فیلر و بوتاکس روی صورت شما انجام می‌شود. یعنی شما باید بدون ماسک، زیر دست پزشک باشید.
  • پزشک می‌بایست از فاصله‌ی نزدیک روی صورت شما کار کند.

پس دو عامل ایمنی مهم یعنی ماسک زدن و رعایت فاصله‌ی ایمن در تزریقات فیلر و بوتاکس امکان پذیر نیست. ممکن است خود پزشک ناقل خاموش باشد و این مسئله برای مراجعه کننده خطرناک است. یا بالعکس، ممکن است مراجعه کننده ناقل باشد و این مسئله برای پزشک خطرناک است.

متاسفانه هنوز هیچگونه پروتکل علمی و اصولی برای انجام این اقدامات و جراحی پلاستیک از طرف WHO و CDC ارائه نشده است. با اینحال درحال حاضر، مطب دتر لیلا فرد با ۳۰٪ طرفیت (هم به لحاظ زمان وقت دهی و پذیرش و هم به لحاظ فضای انجام اقدامات طبی) در خدمت شما عزیزان است. ضمنا برای حفظ سلامت شما تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. این تمهیدات شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از لباس‌های محافظتی (گان، کلاه، ماسک، دستکش و رو‌کش کفش) هنگام ورود مراجعین
  2. جداسازی بخش پذیرش از فضای عمومی کلینیک، شرایط بهتر و ایمن تری را برای پرسنل و مراجعین
  3. وقت دهی و پذیرش به صورت انفرادی و با فاصله‌ی هر ۴۵ دقیقه یک نفر
  4. ضد عفونی کردن محیط و از بین بردن آلودگی‌های تنفسی با استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا با چهار فیلتر
  5. استفاده از دستگاه مکنده قوی هوا ‌که دهانه‌ی آن نزدیک صورت مراجعه کننده است و با شدت و قدرت بالا، ذرات ریز و میکرونی مانند ویروسها و باکتریها را از محیط خارج می کند 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @drleilafard

 

سخن پایانی

گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که فیلر تزریق کرده‌اند، بعد از دریافت واکسن کووید دچار التهاب موقت صورت می‌شوند. با اینحال گزارشات دریافت شده در خصوص این عارضه نشان می‌دهد چنین اتفاق نادری نگران کننده نیست. طبق اطلاعاتی که تاکنون بدست آمده، همه‌ی پزشکان و نهادهای بهداشتی معتقدند فواید واکسن زدن خیلی بیشتر از عوارض موقت و احتمالی است.

قبل از دریافت واکسن کووید، سوال‌ها و موارد نگرانی خود را با دکتر لیلا فرد مطرح کنید. معاینه‌های اولیه و بررسی سوابق پزشکی کمک می‌کند ایشان طبق آخرین اطلاعات روز نگرانی‌های شما را برطرف و طبق تمهیدات ویژه برنامه‌ی اختصاصی شما را در محیطی امن ارائه و دنبال کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *