نکات مهمی که برای حفظ کلاژن پوست باید بدانید

به سلامتی پوستتان اهمیت می‌دهید؟ پس حتما نام کلاژن به گوشتان خورده است. اهمیت این عنصر سازنده و مهم پوست را نباید نادیده گرفت، چرا که نقش حیاتی در سلامت پوست ایفا می‌کند. در این مطلب به معرفی عوامل آسیب‌رسان به کلاژن پوست‌ و در عین حال روش‌های موثر در حفظ آن از دیدگاه دکتر لیلا فرد پرداخته‌ایم.

کلاژن چیست؟

گاهی آنقدر یک واژه را می‌شنویم، که کم‌کم یادمان می‌رود اصلا چه معنایی دارد. کلاژن هم از همین دست واژگانی است که در سایه‌ی دیگر اصطلاحات پوستی کمتر به معنای مستقل آن پرداخته شده.
کلاژن فراوان‌ترین پروتئینی‌ست که در بدن ما وجود دارد. اگرچه نام کلاژن را بیشتر در ارتباط با پوست شنیده‌اید، اما کلاژن در قسمت‌های دیگری از بدن همچون استخوان‌ها، پوست، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها هم نقش سازنده‌ای دارد. این ماده پروتئینی همچنین در رگ‌های خونی، قرنیه و دندان هم یافت می‌شود.
برای این‌که مفهوم کلاژن برایتان جا بیفتد و بدانید دقیقا چه نقشی در بدن ایفا می‌کند، کافی‌ست به کارکرد چسب در زندگی‌مان نگاه کنید. کلاژن هم دقیقا مانند چسب، اجزای مختلف بدن ما را به هم متصل می‌کند.

کلاژن چه نقشی برای پوست ایفا می‌کند؟

کلاژن 16 نوع دارد که یکی از مهم‌ترین انواع آن در پوست ما یافت می‌شود. کلاژن موجب می‌شود پوست ما شاداب و باقوام به نظر برسد. با این وجود، با افزایش سن بدن میزان تولید کلاژن در بدن هم به طور طبیعی پایین می‌آید. اما این فقط سن نیست که بر کلاژن پوست ما تأثیر می‌گذارد، در ادامه به معرفی عوامل موثر بر بهبود کلاژن‌سازی و عوامل مضر برای آن از دیدگاه دکتر فرد می‌پردازیم.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @drleilafard

چه عواملی باعث صدمه به کلاژن پوست و در نتیجه پیری آن می‌شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند به کلاژن پوست شما آسیب برسانند. استرس و بی‌خوابی از جمله‌ی شایع‌ترین عوامل آسیب‌رسان به سلامت پوست ما هستند. از طرفی شکر و انواع فست‌فود که متاسفانه در سبک زندگی اکثر ما به صورت مکرر مصرف می‌شود، به کلاژن پوست آسیب زیادی وارد می‌کند. در نهایت به نقش سیگار در صدمه زدن به کلاژن پوست و در نتیجه پیری زودرس می‌توان اشاره کرد که نقش آن را نباید دست کم گرفت. در مجموع می‌توان گفت عوامل آسیب رسان به پوست ما به صورت خلاصه عبارتند از:

  1. سیگار
  2. مصرف زیاد شکر و کربوهیدرات‌های موجود در فست‌فودها
  3. رژیم‌های غذایی یویویی (چاق و لاغر شدن زیاد)
  4. خواب ناکافی
  5. استرس

چه عواملی می‌توانند در حفظ کلاژن پوست موثر باشند؟

حال که متوجه شدیم چه عواملی برای کلاژن پوست ما تهدید محسوب می‌شوند، وقت آن است که با عوامل بهبود کلاژن پوست هم آشنا شویم.

  • آرامش و استراحت کافی

نقطه‌ی مقابل بی‌خوابی و استرس، توجه به آرامش و داشتن استراحت کافی است. درواقع با داشتن خواب منظم و کافی و دوری از عوامل استرس‌زا می‌توانید گامی مثبت در جهت حفظ کلاژن پوست‌تان بردارید.

  • پرهیز از ورزش‌های سنگین

برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست‌تان باید از ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

  • مصرف پروتئین‌های باکیفیت مثل ماهی، مرغ و تخم‌مرغ

توجه به رژیم غذایی پروتئینی غنی برای حفظ سلامت پوست هم اهمیت زیادی دارد. سعی کنید پروتئین‌های باکیفیت مانند ماهی، مرغ و تخم‌مرغ را در رژیم غذایی خود به‌درستی مورد استفاده قرار دهید.

  • مصرف کافی ویتامین C

مصرف ویتامین سی را برای حفظ کلاژن پوست جدی بگیرید. مقدار مناسب این ویتامین برای پوست، 1000 میلی گرم به صورت روزانه است.

  • مصرف زینک

مصرف زینک هم می‌تواند کمک بزرگی به پوست شما بکند، مقدار مناسب مصرف این مکمل برای حفظ سلامتی پوست حداقل 30 میلی‌گرم روزانه است.

  • استفاده از ضدآفتاب و پرهیز از در معرض آفتاب قرار گرفتن و سولاریوم

دوری از اشعه‌های مضر آفتاب و استفاده مداوم از ضد آفتاب را برای سلامتی پوستتان جدی بگیرید. همچنین برای حفظ سلامتی پوست از سولاریوم پرهیز کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *