نسبت طلایی چیست و چه تأثیری در زیبایی صورت دارد؟

یک فیلسوف یونانی می‌گوید هر جا که عدد طلایی باشد، زیبایی هم هست. بر اساس این نظریه چهره‌ای زیباست که نسبت طلایی در آن برقرار باشد؛ حتما می‌پرسید زیبایی چه ربطی به ریاضیات دارد و اعداد و ارقام چطور می‌توانند در زیبایی صورت نقش داشته باشند. در اینصورت باید بگوییم:

هر کجا که تعادل، آرامش، زیبایی بصری، استحکام و قدرت حیات و زندگی را می‌بینیم، نسبت ریاضی هم وجود دارد.

از دید زیبایی شناسان، چهره‌ای طبیعی، متناسب و زیبا محسوب می‌شود که منطبق با استانداردهای عدد فی باشد و نسبت طلایی در آن برقرار باشد، اما:

  • عدد فی یا عدد طلایی چیست؟ و چرا نسبت الهی نامیده می‌شود؟
  • نسبت طلایی چه تاثیری بر زیبایی چهره دارد؟
  • چرا برقراری عدد فی چهره مهم است؟
  • عدد طلایی چه نقشی در اقدامات موزون سازی چهره دارد؟
  • چرا رعایت نسبت طلایی برای لیفت و جوانسازی چهره ضروری است؟

اگر دوست دارید راز و رمز عدد فی و نسبت طلایی را بدانید تا انتهای این مطلب با توضیحات دکتر لیلا فرد همراه باشید.

عدد طلایی چیست؟

عدد طلایی که عدد فی phi (یکی از حروف یونانی) هم نامیده می‌شود، نسبت طلایی ریاضیات است که با عدد فیبوناچی ارتباط نزدیکی دارد.

این عدد که معادل  1.618 است، Divine Proportion (به معنای نسبت الهی) نامیده می‌شود چون در طبیعت مصداق‌های فراوان آن را شاهد هستیم.

چرا برقراری عدد فی مهم است؟

همانطور که در ابتدا هم گفتیم عدد فی مهم است، چون هر جایی که  تعادل، آرامش، زیبایی بصری، استحکام و قدرت حیات و زندگی وجود دارد، نسبت ریاضی هم وجود دارد.

در طب زیبایی هم که تلفیقی از هنر، علم پزشکی، ریاضی و چهره‌شناسی است باید به برقراری عدد فی توجه کنیم تا چهره‌ای طبیعی، متناسب و زیبا داشته باشیم.

عدد طلایی در طبیعت و جهان هستی چه جایگاهی دارد؟

عدد فی تنها یک نسبت انتزاعی نیست و مصادیق آن در جهان کاملا ملموس و مشخص است. در امواج پرقدرت دریاها و اقیانوس‌ها، در خلقت کهکشان‌ها و حتی در خلقت بدن انسان (آناتومی گوش و اجزای صورت) می‌توان این نسبت را مشاهده کرد.

در تمام آثار باستانی دنیا، عدد طلایی و تابع فیبوناچی مصداق دارد. در اهرام مصر، در ساخت شهرها، در معماری مدرن، در عکاسی مدرن و هر جایی که قرار است هنر تأثیرگذار باشد؛ مثلا در عکاسی خبری و از همه جالب‌تر در طراحی لوگوی غول‌های معروف صنعت دنیا مثل شرکت اپل تأثیر نسبت طلایی به وضوح قابل مشاهده است. به عکس‌های زیر توجه کنید:

نسبت طلایی در جهان
نسبت طلایی در محیط پیرامون ما و آثار شاخص جهان به وضوح دیده می‌شود.

این فرم حلزونی که در اغلب محاسبات عدد فی می‌بینیم، در واقع شکل دیگری از محاسبه نسبت طلایی است که به آن تابع فیبوناچی هم می‌گویند و مبدع آن ریاضیدان ایتالیایی بوده است.

دکتر لیلا فرد:

نمونه‌هایی از مصداق‌های عدد فی را در نقاشی‌های دانشمند برجسته لئوناردو داوینچی می‌بینیم. اگرچه اغلب ما او را با نقاشی‌هایش می‌شناسیم، اما در واقع او ریاضیدان، منجم، پزشک و آناتومیست بسیار بزرگی بوده و علم و هنر مدرن وامدار اوست. پرتره‌ای که داوینچی از خودش کشیده هم مصداق وجود عدد طلایی طلایی است.

عدد طلایی چه ارتباطی با زیبایی چهره‌ دارد؟

همه‌ی ما بدون آنکه متوجه باشیم زیبایی چهره‌ی افراد را بر اساس تقارن و تناسب صورت تعیین می‌کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند درک ذهن انسان از زیبایی برقرار بودن عدد طلایی یا نسبت 1.618 است. هرچه نسبت‌های محاسبه شده‌ی صورت به این عدد نزدیک‌تر باشد، صورت فرد زیباتر به نظر می‌رسد. مثلا هر چقدر عدد حاصل از تقسیم طول صورت (فاصله‌ی بین بالای سر تا چانه) به عرض سر به عدد 1.618 نزدیک‌تر باشد، صورت جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

در حقیقت ایده‌آل‌های زیبایی با در نظر گرفتن نسبت طلایی تعیین می‌شود. امروزه بسیاری از پزشکان در سراسر دنیا موزون سازی چهره را بر اساس همین عدد انجام می‌دهند. چون اگر عدد فی در اقدامات زیبایی رعایت نشود، چهره‌ی فرد نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه تقارن آن هم از بین می‌رود.

تاثیر لیفت و موزون سازی چهره روی برقراری نسبت طلایی چهره

دکتر لیلا فرد:
حتی کسانی که فکر می‌کنیم اجزای صورت‌شان منطبق بر عدد طلایی است، فقط به آن عدد نزدیکند. همین که صورت‌مان طبیعی باشد و شاخص‌های اصلی به عدد فی نزدیک باشد کافی است.

واقعیت این است که صورت هیچ کس به طور کامل با معیار های عدد فی منطبق نیست. با اینحال یک متخصص حاذق می‌تواند با رعایت نسبت طلایی و دید زیبایی شناسی درست تناسب چهره شما را بهبود ببخشد و کاری کند که چهره‌ی شما جذاب‌تر به نظر برسد.

از طرف دیگر افزایش سن باعث از بین رفتن نسبت طلایی صورت می‌شود. بنابراین حتی افرادی که چهره‌شان متقارن و منطبق با عدد طلایی است هم با افزایش سن از تناسب و تقارن چهره‌شان دور می‌شوند.

دکتر لیلا فرد با در نظر گرفتن برنامه زیبایی شما و با تزریق فیلر یا تزریق بوتاکس به شما کمک می‌کنند به نسبت طلایی چهره‌تان نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

تزریق ژل و فیلر

تأثیر عدد فی و نسبت طلایی در طب زیبایی

اندازه‌گیری‌‌های دقیق و دید زیبایی‌شناسی پزشک شما، در طب زیبایی یکی از ارکان مهم در تناسب و طبیعی ماندن چهره شماست.

دکتر لیلا فرد:
هدف ما در اقدامات جراحی پلاستیک و طب زیبایی نزدیک شدن به عدد فی و برقراری تابع فیبوناچی است، نه بر هم زدن آن.

با اینحال متاسفانه بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن نسبت طلایی با انجام اقدامات نامناسب تناسب عدد فی را بر هم می‌زنند. بعضی از رایج‌ترین اقدامات مختل کننده‌ی عدد طلایی که خیلی از افراد اصرار به انجام آنها دارند، عبارتند از:

  • اغراق در بالا کشیدن ابرو: ابروهای‌مان را رو به بالا تتو می‌کنیم یا با بوتاکس نامرغوب و تزریق نادرست زیادی آن‌ها را بالا می‌کشیم.
  • اغراق در برجسته‌سازی لب‌ها: گاهی اصرار داریم لب‌هایمان را زیادی و غیرعادی برجسته کنیم. غافل از اینکه هم از نیمرخ اردکی دیده می‌شوند و هم تناسب چهره ما را بر هم می‌زنند.
  • اغراق در کوچک کردن بینی: گاهی هم با جراحی پلاستیک، بینی را زیادی کوچک و عروسکی می‌کنیم.
  • اغراق در برجسته‌سازی زاویه فکی: گاهی اصرار داریم چانه یا زاویه فکی را زیادی برجسته کنیم و فرم عادی صورت‌مان را به هم بزنیم.
  • اغراق در حالت چشم گربه‌ای: گاهی بدون دلیل علمی حالت چشم گربه‌ای را دوست داریم و یا دوست داریم لیفت شقیقه انجام دهیم تا چشم‌مان گربه‌ای شود.
  • کامپوزیت دندان غیراصولی: خیلی از ما فکر می‌کنیم چون مد شده باید دندان‌های‌مان را کامپوزیت کنیم. نتیجه‌اش (اگر علمی و اصولی نباشد) لبخند مصنوعی، دندان‌های درشت و زیادی سفید از آب درمی‌آید.
نسبت طلایی در طب زیبایی
نسبت طلایی در طب زیبایی

در آخر فراموش نکنید که قرار نیست اجزای صورت همه‌ی ما مطابق عدد فی چیده شده باشند. مهم این است که اگر قصد لیفت و موزون سازی چهره‌تان را دارید، طبیب حاذق و مسلط به علم چهره‌شناسی را انتخاب کنید که تناسب صورت شما را از عدد طلایی دور نکند. در عیر اینصورت چهره‌ی شما عجیب و غیرعادی می‌شود. بهتر است برای رسیدن به زیبایی واقعی واقع‌بین باشیم:

  • کارهای عجیب و غریب روی صورت‌مان انجام ندهیم.
  • زیادی صورت‌مان را دستکاری نکنیم.
  • مراقب حفظ حالت طبیعی صورت‌مان باشیم.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *