فیلر بهتر است یا بوتاکس؟

بسیاری از سلبریتی‌هایی که می‌شناسیم مانند جنیفر لوپز صورت خود را بوتاکس می‌کنند که چین و چروک‌های صورت‌شان را از بین ببرند، برخی از زنان بازیگر هالیوود نیز به تزریق فیلر یا ژل روی آورده‌اند. درست است فرآیند هر دو تقریبا به یک شکل است، اما در واقعیت با هم بسیار فرق دارند.

در این مطلب قصد داریم با استفاده از توصیه‌های دکتر لیلا فرد هر آنچه لازم است درباره‌ی تزریق فیلر و بوتاکس بدانید را در اختیار شما قرار دهیم و به شما کمک کنیم بعد از آشنایی با تفاوت‌های آنها بهترین انتخاب را داشته باشید.

فیلر بهتر است یا بوتاکس؟

تفاوت بین بوتاکس و تزریق ژل همیشه کمی نامفهوم بوده است. هر دوی این درمان‌ها، علمی و استاندار هستند، با اینحال توصیه می‌شود هرکس که قصد تزریق فیلر یا بوتاکس را دارد قبل از انجام آن درباره‌ی هزینه‌ها، خطرات و نتایج نهایی، اطلاعات کافی و واقع بینانه‌ای را کسب کند. پاسخ این سوالات است که تعیین می‌کند تزریق فیلر بهتر است یا بوتاکس. بدیهی است بعضی افراد برای رسیدن به نتایج دلخواه‌شان نیاز به انجام هر دو تکنیک دارند. در ادامه پاسخ برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد فیلر و بوتاکس را مطالعه می‌کنید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس (که با نام دیسپورت هم شناخته می‌شود) شکل ضعیف شده‌ی سم بوتولینیوم است که از باکتری‌ استخراج می‌شود. با وجود آنکه مقادیر زیاد این ماده سمی و کشنده است، دوز استاندارد این ماده می‌تواند چین و چروک‌های صورت را درمان کند. بیشتر از 10 سال است که پزشکان سراسر دنیا از مزایای این روش علمی بهره می‌برند.

بوتاکس سیگنال‌های عصبی را در ناحیه‌ی تزریق مسدود می‌کند. قطع این سیگنال‌ها باعث فلج شدن عضلات ناحیه‌ی مورد نظر می‌شود. حرکت نکردن عضلات ناحیه‌ی مورد نظر باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود.

بوتاکس و سایر درمان‌های مبتنی بر سم بوتولینیوم، درمان تعدیل کننده‌ی اعصاب یا نوروتوکسین هم نامیده می‌شوند. نوروتوکسین‌ها در ایران با نام‌های تجاری دیسپورت، زئومین، بوتاکس و مسپورت در دسترس هستند.

بوتاکس چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

بوتاکس فقط چین و چروک‌هایی را برطرف می‌کند که در اثر حرکت عضلات ایجاد شده‌اند. این نوع چین و چروک‌ را خطوط بیانی یا داینامیک می‌نامند. معروف‌ترین چین و چروک‌هایی که بوتاکس می‌تواند آنها را درمان کند، خطوط مربوط به پیشانی است. این خطوط عبارتند از:

  • خط اخم (که به شکل عدد 11 بین دو ابرو ایجاد می‌شود)
  • خطوط افقی پیشانی
  • خطوط پنجه کلاغی دور چشم

این مدل چین و چروک‌ها در اثر خندیدن، لبخند زدن، اخم کردن، چشمک زدن و حالات چهره ایجاد می‌شوند. بدیهی است بوتاکس تاثیری روی خطوط ریز ناشی از افتادگی و افزایش سن ندارد. این نوع چین و چروک را چین و چروک استاتیک می‌نامند. خطوط استاتیک خطوطی هستند که معمولا روی گونه‌ها، گردن و نواحی خط فکی دیده می‌شوند.

از بوتاکس به منظور بهبود مشکلات دیگر هم استفاده می‌شود. برای مشاهده‌ی سایر کاربردهای بی‌خطر و علمی تزریق بوتاکس روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by @drleilafard

چه چیزهایی را باید قبل از درمان از مشاور بپرسید؟

وقتی که می‌خواهید هر درمانی را انجام دهید، بسیار مهم است که زیر دستان دکترتان احساس امنیت و راحتی کنید، اصلا نگران پرسیدن سوال نباشید و هر سوالی دارید را بپرسید تا مطمئن شوید که درمان امن و خوب انجام می‌شود.

مورد دیگری که باید از آن مطمئن شوید کیفیت مواد استفاده شده است. اطمینان پیدا کنید که مواد استفاده شده از یک برند معتبر باشد. دکتر لیلا فرد برای تزریق بوتاکس از برند دیسپورت استفاده می‌کنند.

بوتاکس دیسپورت

هزینه‌ی بوتاکس چقدر است؟

جواب این سوال بستگی به نوع موادی که برای بوتاکس مصرف می‌شود و میزان تزریق دارد. متخصصین زیبایی که مدرک پزشکی ندارند، می‌توانند شما را با مواد نامرغوب و قیمت‌های پایین‌تر درمان کنند، اما اگر چیزی اشتباه پیش برود می‌تواند منجر به موقعیت‌های خطرناکی شود.

عوارض و خطرات بوتاکس

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) بوتاکس را بی‌خطر می‌داند. در حقیقت سالانه بیش از 7 میلیون نفر این درمان را انجام می‌دهند. بیشتر عوارض ناشی از بوتاکس موقت هستند و با از بین رفتن تاثیر بوتاکس به طور کامل رفع می‌شوند. برخی از رایج‌ترین عوارض احتمالی بوتاکس عبارتند از:

  • افتادگی پلک یا ابرو (در صورت تزریق بوتاکس به نواحی اطراف چشم)
  • ضعف یا فلج عضلات مجاور
  • کهیر، راش یا خارش
  • درد، خونریزی، کبودی، التهاب، بی‌حسی یا قرمز شدن ناحیه‌ی تزریق
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع
  • علائم شبیه به آنفولانزا
  • حالت تهوع
  • سختی در نفس کشیدن، حرف زدن یا بلعیدن
  • مشکلات کیسه صفرا
  • دوبینی یا مشکل در بینایی

در برخی افراد درمان با بوتاکس بی نتیجه می‌ماند، چراکه آنتی بادی‌های بدن فرد، سم بوتاکس را از بین می‌برند. با اینحال این مسئله در کمتر از 1 درصد افراد رخ می‌دهد.
پزشکان توصیه می‌کنند افراد بعد از تزریق بوتاکس از مالیدن ناحیه‌ی تزریق خودداری کنند. چراکه اینکار باعث انتقال ماده‌ی بوتاکس به سایر نواحی صورت می‌شود و می‌تواند باعث ضعف یا فلج عضلات مجاور شود.

فیلر یا ژل چیست؟

درمال فیلرها (که ژل هم نامیده می‌شوند) موادی هستند که برای تزریق در زیر پوست طراحی شده‌اند و باعث افزایش حجم و پُر شدن صورت می‌شوند. انواع پرکننده‌ها، مانند پرکننده‌های اسید هیالورونیک (رایج ترین نوع)، پرکننده‌های محرک کلاژن (مانند اسکالپترا) و پرکننده‎های دائمی (مانند سیلیکون، که دیگر در انگلستان فروخته نمی‌شود) وجود دارند. تزریق چربی نیز می‌تواند یک نوع عمل فیلر به حساب بیاید.

به طور کلی، پرکننده‌ها را می‌توان در مناطقی تزریق کرد که بتوان حجم از دست رفته را جایگزین کرد و باعث احیای پوست شود. پرکننده‌ها و فرم‌های مختلفی برای استفاده در مناطق مختلف وجود دارند، و این تکنولوژی و درمان به سرعت در حال پیشرفت است.

مدت زمان ماندگاری و زمان مورد نیاز برای تزریق هم در مورد هر ماده فرق دارد. بعضی ژل‌ها فقط تا 6 ماه ماندگار هستند، در حالیکه بعضی دیگر بیش از 2 سال ماندگاری دارند.

دکتر لیلا فرد:

فیلرهای هیالورونیک مرغوب، حدود 9 ماه تا 1 سال ماندگاری دارند. گرچه  اثرات جوانسازی آن حداقل 5 سال باقی می‌ماند.

اگر نمی‌دانید کدام فیلر برای شما مناسب‌تر است، برای تعیین وقت مشاوره اینجا کلیک کنید.

فیلرها برای رفع چه مشکلاتی خوب هستند؟

همانطور که گفتیم فیلرها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها برای درمان مشکل متفاوتی طراحی شده‌اند. معمولا فیلرها به منظور یکی از اهداف زیر تزریق می‌شوند:

  • حجیم کردن لب‌ها
  • تقویت یا افزایش حجم نواحی لاغر و افتاده‌ی صورت
  • کاهش یا برطرف کردن سیاهی و چین و چروک زیر چشم
  • پر کردن یا اصلاح اسکار و جای جوش
  • پر کردن و درمان چین و چروک‌های استاتیک صورت، خصوصا در نواحی تحتانی

منظور از چین و چروک‌های استاتیک، خطوط ایجاد شده در اطراف لب و امتداد گونه‌ها است. این خطوط در بیشتر موارد در اثر کاهش کلاژن و از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست بوجود می‌آیند.

تزریق ژل و فیلر

خطرات و عوارض جانبی فیلرهای پوستی

فیلرهای پوستی، بی‌خطر تلقی می‌شوند. با اینحال احتمال بروز عارضه‌ی جانبی هم وجود دارد. شایع‌ترین عوارض ناشی از تزریق فیلر عبارتند از:

  • ایجاد راش پوستی، خارش یا ضایعات شبیه به جوش
  • قرمزی، کبودی، خونریزی یا تورم
  • بوجود آمدن ظاهر غیر قابل انتظار و ناخوشایند
  • عدم تقارن، ایجاد توده در زیر پوست یا از بین رفتن حالات طبیعی چهره
  • ایجاد زخم، اسکار یا عفونت به دنبال آسیب‌های پوستی
  • احساس جسم خارجی در زیر پوست
  • نابینایی یا دیگر مشکلات بینایی
  • از بین رفتن جریان خون در ناحیه‌ی تزریق و مرگ سلول‌ها

چه چیزهایی را باید قبل از درمان از مشاور بپرسید؟

سوال اصلی که باید بپرسید مربوط به مدارک و تجربه دکتران یا متخصصین است. با توجه به حجم نارضایتی‌ها و مشکلات که از متخصصان بی‌تجربه (که اغلب آن‌ها پزشک نیستند) می‌بینیم، مهم است که پزشک خود را از نظر پزشکی واجد شرایط بدانید و او توانایی تزریق هیالورونیک برای از بین بردن هر فیلری -در صورت وجود انسداد عروقی- را داشته باشد.

دکتر لیلا فرد
دکتر لیلا فرد در حال ویزیت یکی از مراجعین در مرکز زیبایی

هزینه‌ تزریق فیلر چقدر است؟

مانند بوتاکس، قیمت پرکننده‌های پوستی بسیار متفاوت از هم هستند. با توجه به مقدار مواد مصرفی و سطح درمان، قیمت‌ها تغییر می‌کنند اما همیشه در نظر داشته باشید اگر قیمت بسیار پایین‌ باشد باید به تجربه و مواد مصرفی آن‌ها شک کرد.

فیلر تزریق کنیم یا بوتاکس؟

در ادامه فرق بین بوتاکس و فیلر بطور خلاصه جمع آوری شده است.

بوتاکس: تزریق بوتاکس باعث فلج عضلات و از بین رفتن چین و چروک‌های دینامیک و خطوط بیانی می‌شود. این خطوط معمولا در نواحی فوقانی صورت از جمله پیشانی و اطراف چشم دیده می‌شوند. بنابراین تزریق بوتاکس در بخش‌های پایین صورت توصیه نمی‌شود.

دکتر لیلا فرد:

استفاده از بوتاکس در بخش‌های پایین صورت بسیار بحث برانگیز و پر چالش است. چون عضلات این نواحی روی هم قرار دارند و شکل آنها در هم تنیده است.
این در هم تنیدگی باعث می‌شود احتمال پخش شدن دارو در عضلات مجاور زیاد باشد که باعث عوارض جانبی مانند کج شدن دهان، خندیدن به سک سمت، آبریزش دهان، سختی در جویدن، سختی در نی گرفتن و جمع کردن لب‌ها می‌شود.
مثلا قرار است به لحاظ عبمی در عضله Deppressor Anguli Oris بوتاکس تزریق کنیم تا گوشه‌های لب رو به بالا لیفت شوند.
اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دارو در عضله Orbicularis Oris و Depressor Labii Inferioris منتشر نشود و باعث کجی دهان و سختی صحبت کردن نگردد. چون شکم‌های دو عضله کاملا در هم تنیده و لا به لای هم و اصطلاحا Intermingled هستند.
بنابراین من معمولا (غیر از موارد بسیار خاص) استفاده از نوروتوکسین‌ها (بوتاکس) را در اطراف دهان، لب پایین و دو طرف صورت و گونه‌ها اصلا توصیه نمی‌کنم. چون هموراه ریسم عوارض ناخواسته وجود دارد و این عوارض قابل پیشگیری نیستند. چون دلایل آناتومیک دارند به تکنیک یا نوع دارو خیلی مرتبط نیستند.

ژل‌ها یا فیلرهای پوستی: فیلرهای پوستی که معمولا حاوی هیالورونیک اسید هستند برای پر کردن و افزایش حجم صورت طراحی شده‌اند. فیلرها می‌توانند چین و چروک‌های اطراف دهان را برطرف کنند و حجم لب یا گونه را بیشتر کنند. ژل‌ها برای پر کردن زخم و جای جوش هم مناسب هستند.
معمولا نتایج بدست آمده از تزریق بوتاکس 3 تا 4 ماه ماندگار هستند. در حالیکه مدت زمان ماندگاری اثرات فیلر بسته به نوع آن متفاوت است.
بطور کلی فیلر و بوتاکس حاوی ترکیبات متفاوتی هستند و برای اهداف مختلفی طراحی شده‌اند. بعضی افراد به یک درمان ترکیبی نیاز دارند. یعنی لازم است هم فیلر تزریق کنند، هم بوتاکس انجام بدهند.

اگر فیلر و بوتاکس را برای مدتی نتوانم انجام دهم، پوستم افتاده تر می‌شود؟

خیر پوست شما جوانتر می‌شود و شما زیباتر خواهید شد. چون فرآیند کلاژن سازی توسط فیلرهای هیالورونیک در لایه درم، تحریک می‌شود و تا سال‌ها باقی می‌ماند. بنابراین اگر نتوانیم به هر دلیلی تزریق فیلر را تکرار کنیم، پوست ما نه تنها بدتر و افتاده تر نمی‌شود بلکه به مرور جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید:

توضیحات دکتر لیلا فرد:

برای مراجع عزیزم در مهر ماه ۹۸ فیلر هیالورونیک دور چشم و خط خنده تزریق کرده‌ام. در این یک سال و نه ماه، حدود ۴ کیلوگرم هم لاغر شده‌اند اما همانطور که می‌بینید، چهره‌شان، جوانتر و شاداب‌تر از قبل به نظر می‌رسد و دلیل اصلی آن، تقویت کلاژن سازی توسط فیبروبلاست‌های لایه درم است که با تزریق فیلر هیالورونیک مرغوب، ایجاد می‌شود و در طول سالیان سال ادامه می‌یابد.

جمع بندی

هر ساله میلیون‌ها نفر تزریق بوتاکس و فیلر انجام می‌دهند. هر دوی این درمان‌ها کاملا استاندارد هستند و از ایمنی بالایی برخوردارند. چنانچه تزریق فیلر و بوتاکس تحت نظر یک متخصص مجرب و با تجربه انجام شود، بسیار خوب و دارای نتایج رضایت بخش است. عوارض جانبی فیلر و بوتاکس بسیار ناچیز است و کمتر از 1 درصد افراد به آنها دچار می‌شوند.

با وجود آنکه فیلر و بوتاکس در دسته‌ی درمان‌های کم تهاجمی قرار می‌گیرند، اما هنوز هم خطر انجام آنها صفر نیست. بنابراین لازم است افراد قبل از اقدام برای انجام این روش‌ها با پزشک مشورت کنند و نظر ایشان را در مورد مزایا و خطرات احتمالی جویا شوند.

تزریق بوتاکس و فیلر به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و کسانی که دارو مصرف می‌کنند هم می‌بایست در مورد ایمنی تزریق بوتاکس و فیلر نظر پزشک را جویا شوند.

اگر قصد انجام فیلر یا بوتاکس را دارید پیش از انجام آن با یک متخصص مجرب مشورت کنید و انتظارات خود را به طور شفاف عنوان کنید. فیلر و بوتاکس برای تقویت و درمان پوست طراحی شده‌اند اما جادو نمی‌کنند. اگر واقع بین نباشید ممکن است نا امید شوید.

اگر به سلامت‌تان اهمیت می‌دهید یک پزشک مجرب و با تجربه را انتخاب کنید و فراموش نکنید پزشک تنها کسی است که می‌تواند در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از فیلر و بوتاکس شما را راهنمایی کند.

برای تعیین وقت مشاوره و ارتباط با دکتر لیلا فرد اینجا کلیک کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *