مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس دیسپورت

بوتاکس دیسپورت یک ماده‌ی تزریقی است که به طور موقت فعالیت ماهیچه‌‌ها را مسدود می‌کند. اما بعد از تزریق بوتاکس، چه مراقبت‌هایی لازم است و چه کارهایی باید کرد؟

لازم به ذکر است دیسپورت یک نام تجاری است. سم بوتولینیوم نوع A با نام‌های تجاری مختلفی مثل بوتاکس، مسپورت و زئومین هم ارائه می‌شوند. در این مطلب قصد داریم با توجه به گفته‌های دکتر لیلا فرد هر آنچه که لازم است در مورد مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس دیسپورت بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. بدیهی است مراقبت‌های بعدی برای همه‌ی برندهای بوتولونیوم مشابه هستند. با اینحال در این مطلب فقط از نام برند دیسپورت استفاده شده است.

dysport
بوتاکس‌ها انواع مختلفی دارند، اما دیسپورت ایپسن انگلیس یکی از مرغوب‌ترین‌هاست.

سم بوتولینیوم در دوزهای بالا باعث مسمومیت بوتولیسمی می‌شود. بوتولیسم نوعی فلج عضلانی جدی است که به دنبال مصرف غذای آلوده ایجاد می‌شود. با اینحال تزریق بوتاکس بی‌خطر تلق می‌شود. در این روش برای انقباض عضلات از مقداری سم رقیق شده استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس به کاهش چین و چروک‌ها کمک می‌کند.

امروزه بیشتر افراد برای درمان چین و چروک‌های صورت خود از بوتاکس کمک می‌گیرند. از بوتاکس برای درمان موارد زیر هم استفاده می‌شود:

دستورالعمل‌های لازم برای مراقبت بعد از دیسپورت

هدف از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس، دستیابی به حداکثر نتایج درمان است. این مراقبت‌ها کمک می‌کنند خطر کبودی و نشت ماده‌ی بوتاکس به حداقل برسد. در روز اول تزریق بوتاکس بهتر است:

  • با صورت خود ملایم رفتار کنید.
  • بقیه‌ی روز را استراحت کنید.
  • مراقب باشید ضربان قلبتان بالا نرود.
  • از دست زدن، فشار دادن یا مالیدن ناحیه‌ی درمان خودداری کنید.
  • ناحیه‌ی تزریق را دستکاری نکنید.

نکات لازم جهت بازگشت مجدد به زندگی روزمره بعد از تزریق دیسپورت

بوتاکس هیچ دوره‌ی نقاهتی ندارد. بنابراین مجبور نیستید کار یا دانشگاه را کنار بگذارید. شما می‌توانید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس به قعالیت‌های روزمره‌تان برگردید.

1- برای شروع مجدد ورزش حداقل 24 ساعت صبر کنید

اگر هر روز ورزش می‌کنید، توصیه می‌شود برای بازگشت مجدد به آن حداقل یک روز صبر کنید. البته ممکن است بسته به شرایط فردی که دارید پزشک از شما بخواهد چند روز استراحت کنید.

ورزش گردش خون را بالا می‌برد. این مسئله باعث می‌شود ماده‌ی تزریق شده به نواحی دیگر بدن منتقل شود و تاثیر آن کاهش یابد. ضمنا احتمال کبودی را زیاد می‌کند.

ورزش ماهیچه‌ها را هم منقیض می‌کند و ممکن است تاثیر بوتاکس را کم کند. با اینحال انجام ورزش‌های صورت مانند اخم کردن، خندیدن، بالا و پایین انداختن ابروها و… باعث تسریع عملکرد بوتاکس می‌شود.

2- مطمئن باشید بدون آرایش هم زیبا هستید

اگر بوتاکس تزریق کرده‌اید، بهتر است حداقل به مدت 24 ساعت آرایش نکنید. مالیدن لوازم آرایش به پوست باعث پخش ماده‌ی بوتاکس و کاهش اثربخشی آن می‌شود.

3- به خودتان مرخصی بدهید

بعد از تزریق بوتاکس بهتر است حداقل به مدت 4 ساعت بنشینید. فعالیت‌هایی مانند خم شدن یا دراز کشیدن خطر پخش ماده‌ی بوتاکس را افزایش می‌دهند و باعث ایجاد کبودی می‌شوند.

4- نیاز به دارو دارید؟ نظر پزشک را جویا شوید

فراموش نکنید که بعضی از داروها می‌توانند خطر کبودی را افزایش دهند. اگر لازم است دارو مصرف کنید از دکترتان سوال کنید تا مطمئن شوید مصرف مجدد آن مشکلی ایجاد نکند.

هشدار و موارد احتیاط بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس شامل موارد احتیاط هم می‌شود. بعد از تزریق بوتاکس تا چند هفته از فعالیت‌های زیر پرهیز کنید.

1- از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید

بهتر است از 24 ساعت قبل از تزریق بوتاکس، الکل ننوشید. الکل خطر کبودی را افزایش می‌دهد. این مسئله در مورد مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس هم صدق می‌کند. اگر بوتاکس تزریق کرده‌اید بهتر است حداقل به مدت 24 ساعت از نوشیدنی‌های الکلی دور بمانید.

2- به صورتتان دست نزنید

اگر نمی‌خواهید سم بوتولیسم در صورتتان پخش شود، حداقل به مدت 24 ساعت به صورتتان دست نزنید. بعضی پزشکان این زمان را تا 3 روز هم ذکر کرده‌اند.

اگر بوتاکس را در نواحی دیگر بدنتان تزریق کرده‌اید، از لمس آن خودداری کنید. این نکته در مورد ماساژهای حرفه‌ای مناطق تحت درمان هم صدق می‌کند. اگر قسمتی از بدنتان را بوتاکس کرده‌اید و به فیزیوتراپی نیاز دارید، به مدت چند روز صبر کنید.

3- از سایر درمان‌های پوستی خودداری کنید

بوتاکس برای آنکه بتواند به عضلات نفوذ کند به زمان نیاز دارد. به مدت حداقل 24 ساعت از انجام درمان‌های پوستی زیر خودداری کنید:

  • فیشیال (پاکسازی پوست)
  • ماساژ صورت
  • اسکراب‌های لایه بردار
  • تزریق فیلر

دریافت زودهنگام این درمان‌ها اثربخشی تزریق بوتاکس را کاهش می‌دهد.

4- روی نواحی تحت درمان نخوابید

تمام سعی خود را بکنید تا روی نواحی تحت درمان نخوابید. اینکار باعث می‌شود ناحیه‌ی تزریق تحت فشار قرار گیرد. بدین ترتیب بوتاکس به طور کامل در عضلات نفوذ نمی‌کند. فراموش نکنید خوابیدن تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس ممنوع است.

5- از نور خورشید دور بمانید

حداقل به مدت 4 ساعت از نور خورشید دور بمانید. گرما می‌تواند باعث افزایش گرگرفتگی و به دنبال آن بالا رفتن فشار خون شود. این مسئله احتمال کبودی را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است برای ایمنی خودتان به مدت 24 تا 48 ساعت از آفتاب دور بمانید. توصیه می‌شود از سایر انواع حرارت از جمله تخت سولاریوم، وان آب گرم، دوش، حمام گرم و سونا هم خودداری کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا بعد از تزریق بوتاکس، پوست دچار قرمزی، حساسیت و ورم می‌شود. این عوارض جانبی اغلب ظرف مدت 24 ساعت برطرف می‌شوند.

کبودی هم شایع است. برای تسکین این عارضه می‌توانید با استفاده از یک بسته یخ کمپرس سرد انجام دهید. معمولا کبودی ظرف مدت 2 هفته برطرف می‌شود.

به غیر از موارد فوق، در صورت مشاهده‌ی هریک از عوارض جانبی زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در بلع
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در تنفس
  • ضعف در کنترل مثانه
  • تغییرات بینایی

عوارض جانبی فوق نادر هستند، با اینحال در صورت بروز هرگونه عوارض، درمان فوری آنها ضروری است.

جمع بندی

بوتاکس درمان استانداری است که می‌تواند در مطب، تحت نظر پزشک متخصص زیبایی انجام شود. بعد از انجام بوتاکس می‌توانید فورا به خانه بروید اما لازم است مراقبت‌های بعد از بوتاکس را به طور کامل اجرا کنید. مراقبت از پوست بعد از بوتاکس برای دست یافتن به نتایج مطلوب ضروری است.

اگر نمی‌دانید بعد از بوتاکس چه کاری درست و چه کاری غلط است، نظر پزشک را جویا شوید. پزشک تنها کسی است که می‌تواند نکات لازم را به شما آموزش و پاسخ سوالات شما را بدهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *